Meningendiarree

Ik wil best een mening, pardon opinie opschrijven over iets waar ik hoegenaamd geen verstand van heb. Mijn diepere kijk op de macro-economische aspecten van de huidige huizenbubbel, bijvoorbeeld. Ik weet amper wat die laatste zin betekent. Ik kan ook een tekst vertalen uit het Fins, wat ik niet spreek. Ach, geef maar hier, daar kom ik met Google Translate wel uit, zeg ik dan. Zolang ze maar betalen, lul ik er wel een punt aan.

Maar ik heb wel vaker werk geweigerd waarvan ik geen verstand had. Een medische tekst uit het Engels? Mij niet gezien – mijn Engels is uitstekend, maar ik wil niet op mijn geweten hebben dat er door mijn gebrek aan kennis van de materie ongelukken gebeuren. Ik erken de grenzen van mijn kunnen en ga er niet overheen.

Helaas is niet iedereen zo verstandig. Wat begon met praatprogramma’s waarbij verschillende gasten aan tafel mee konden praten over uiteenlopende onderwerpen, liep uit op voetbalcommentatoren en derderangs komieken die ineens hevige meningendiarree kregen en overal wat over te zeggen hadden. De Johannen, de Marc-Maries, de Jan Japen. Nu zijn we zo ver gezonken dat we via nieuwszender Radio 1 een opinie voorgeschoteld kregen van Annabel Nanninga over een ingewikkeld medisch-psychologisch-sociologisch vraagstuk. (Ik worstel zelfs al met het bedenken van een enigszins correcte omschrijving ervan.)

Annabel “ik heb helemaal niet gestudeerd” Nanninga. Annabel die er maar een punt aan lult. Nu heb ik ook niet gestudeerd, of liever gezegd, ik ben nergens in afgestudeerd. Begrijp me goed. Dat is mijn punt niet. Maar ik zou nog geen column willen inspreken over de gezondheidsproblemen van uw hondje, want ik weet daar geen ruk van. En ik heb de pest aan hondjes, echt, vieze beesten, allemaal. Tfoe! Maar ik wil toch geen knaken verdienen over de rug van uw zieke huisdier.

Annabel wel. Annabel verdient ze net zo makkelijk over de rug van uw zieke dochter. Ze is dus geen haar beter dan de kwakzalver die vindt dat je tegen darmkanker gras moet eten. Ze is de Jomanda van Radio 1, wier ingestraalde Woord zonder tegenspraak dient te worden opgelepeld door de goegemeente.

Het is één ding dat het land tegenwoordig vergeven is van de islamkenners die geen woord Arabisch kunnen lezen, en van de Putinverstehers die telkens alleen maar anonieme mensen spreken die het toevallig helemaal precies met hen eens zijn, maar laten we alsjeblieft een grens trekken bij medische onderwerpen. Of had u nog trek in een portie antivaxx?

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Reageer

