De regie

De directeur van Yves Saint-Laurent Beauté, vertelde S. mij gisteren, lezend in de Italiaanse Vogue, wilde vroeger patissier worden. Maar we vonden het allebei een wel erg mooie jeugdherinnering voor een topman uit de cosmetica-industrie. Mooie gebakjes in zoete kleurtjes met verfijnde smaakjes. Het klonk voor een man in zijn positie stukken beter dan een jeugddroom als brandweerman of vrachtwagenchauffeur, zeker in een blad als Vogue.

Misschien is dat wel het grote probleem van onze tijd: alles wat we zien of lezen, is geregisseerd tot in de puntjes. De voetballer wordt meteen na de wedstrijd geïnterviewd, steevast voor zo’n wandje met sponsornamen, en lepelt half buiten adem wat algemeenheden op over het team en het resultaat. Hij heeft mediatraining gehad om te voorkomen dat hij onverhoopt iets zegt wat niet met het beleid overeenkomt. De oude wereldster komt de studio binnen en krijgt een overweldigend applaus dat overgaat in ritmisch klappen. Hartverwarmend! Totdat je in een hoek van je beeld ziet dat er mensen voor het publiek staan die precies aangeven hoe er geklapt moet worden.

Ik vertel natuurlijk niks nieuws. Jij weet net zo goed als ik hoe die dingen gaan. Maar wat doet die jarenlange blootstelling aan bedrog – want dat is het natuurlijk gewoon – met ons idee van waarheid en met ons vertrouwen in wat we zien en horen?

Ik vermoed dat veel mensen het logisch vinden dat je in een televisiestudio enthousiast moet applaudiseren, ook al moet de gepresenteerde zanger zijn eigen songtekst van een autocue af lezen. En het is natuurlijk ook heel begrijpelijk dat een miljoenenbedrijf als Ajax ervoor zorgt dat hun spelers geen schandalen beginnen door hun mond voorbij te praten tegen een verslaggever.

Maar hoe logisch is het dat een politicus dergelijke marketingtrucs toepast? En waar zijn we beland als een belangrijke en gerespecteerde landelijke nieuwszender volop meewerkt aan het bedrog? Is het nog vreemd dat de kiezer niet meer wakker lijkt te liggen van zaken als het weren van kritische journalisten of het continu verspreiden van hoaxes?

Misschien vinden te veel mensen, na jarenlang te zijn gebombardeerd met  marketingbedrog, ook dit soort grove misstanden inmiddels de normaalste zaak van de wereld.

 

Advertisements