Lijstjes

Het is geen nieuwe website, dus ik breng u geen nieuws vandaag. Ze bestaat alweer enige tijd, de site van “alt-rechts” met de lijstjes mensen waarvan – laat ik het nu eens héél netjes opschrijven – waarvan de anonieme beheerders vinden dat die op een lijstje moeten worden gezet.

Even kwam ik in de verleiding om ook eens een lijstje te maken. Gewoon, zonder veel uitleg, en met een vaag ontkennende verklaring achter de hand voor als mensen boos worden. Maar ik heb dat toch maar niet gedaan. U kunt zich wel voorstellen hoe de pers, die ook deze keer weer geen aandacht gaat besteden aan deze nazi-website met onder andere een lijst Joden, zou reageren als er een lijst zou verschijnen met namen als Wierd Duk en Bart Schut, vergezeld van laat ik zeggen ‘landverraderlijke’ kwalificaties. Ik gok op minstens twee cameraploegen, morgen al, op een vliegtuig richting Lamezia Terme.

Want dan mankeert er iets aan mijn historisch besef! Pim! Theo! De vijfde colonne! Die verschrikkelijke moslimislamitische terreuraanslag in Nederland – weet u nog? – die nu al vijftien jaar niet plaatsvindt, zelfs niet nadat Jan Roos er letterlijk om heeft zitten vragen! Ja, wil ik die mensen dan soms dood hebben of zo! Moordenaar die ik ben!

Nu is er weinig mis met mijn historisch besef, en omdat ik 47 ben en een aardig geheugen heb, begint mijn kennis van het wereldgebeuren lang voor elf september 2001. En juist daarom zou ik de vaderlandse pers vriendelijk doch dringend willen verzoeken om heel veel aandacht te besteden aan het feit dat een website, die kennelijk gelieerd is aan het door sommigen onder u zo teerbeminde Erkenbrand, de stuitend gore brutaliteit heeft om lijstjes met Joden en “volksvijanden” aan te leggen.

Want zo begint het. Niet met een idioot die een politicus neerschiet. Niet met een godsdienstwaanzinnige die een schrijver doodschiet. Maar met lijstjes, waarvan dan achteraf gezegd wordt dat die-en-die junta “kennelijk al lijsten met oppositieleden klaar had liggen”. Erdogan had lijstjes. Pinochet had lijstjes. Videla had lijstjes. Welnu, dit is zo’n lijstje. En ik weet wel dat hij niet door die verschrikkelijke moslims is aangelegd, en ik weet heus ook wel dat u denkt dat de Verschrikkelijke Islam echt heuswaar véél gevaarlijker is en véél antisemitischerderder ook, maar het zou zo aardig zijn als u tussen het islambashen door even vijf minuten tijd vrijmaakte om deze website grondig te slopen kritisch te belichten en de makers ervan aan het daglicht te brengen.

Fijn dankuwel.

Rob van Kan,

“in Italië wonende xenofiele extremist”

One Comment

  1. Jij hebt helemaal gelijk. Ik ben eigenlijk onthutst dat dit zo kan en mag. Niemand zegt hier iets van. Dat is ongehoord. Zelfs Trump zou dit nog veroordelen.

Comments are closed.