Vraagje

Stel je voor, je bent op een congres van GroenLinks. Het zou voor mij de eerste keer zijn, hoewel ik ooit nog eens op een PvdA-bijeenkomst ben geweest, geloof ik, maar – stel je voor: GroenLinks. Enfin, iedereen loopt een beetje te GroenLinksen daar: macrameeën voor de wereldvrede, glutenvrije Max-Havelaarthee zetten tegen de ontbossing, van die dingen. En je ziet ineens een fractiemedewerkster, of een gemeenteraadslid ergens, enfin, wat doet het ertoe, en je denkt: “Zooo heeeee! Da’s een lekker wijf!”

Maar ja, het is wel een GroenLinks-congres, geen bijeenkomst van de Vereniging van Bokito-Imitators. Je weet dat je eigenlijk zoiets had moeten denken als: “Nou, dat lijkt me een interessante, intelligente jonge vrouw. Daar zou ik nu wel eens een diepgaand gesprek mee willen hebben.”

Stel je nu voor, je bent op een congres van de PVV. Nu organiseert de PVV natuurlijk helemaal geen congressen want die hele club bestaat alleen maar uit Geert Wilders, die dus feitelijk gewoon de hele dag in zijn eentje een wandelend PVV-congres loopt te wezen. “Knettergek!” Maar goed – stel je voor, PVV-congres. Iedereen zit er een beetje te PVV’en: bedenken hoe je het beste houten bootjes uit het water kan schieten, muren ontwerpen, van die dingen. En je ziet daar een medewerkster lopen van de Houtrusthallen of de Lievenkamp of god-weet-waar dat congres georganiseerd is. Een beetje een, hoe zal ik het zeggen, lichtgetint tiepje. En je denkt: “Nou, dat lijkt me een interessante, intelligente jonge vrouw. Daar zou ik nu wel eens een diepgaand gesprek mee willen hebben.”

Maar ja, het is wel een PVV-congres, geen bijeenkomst voor de Vereniging van Zachtmoedige Mensenmensen. Je weet dat je eigenlijk zoiets had moeten denken als: “KIJK DAN DIE GORE BRUINE KUTHOER! DIE MOET KEIHARD DOOR EEN PAAR ECHTE NEDERLANDERS GENOMEN WORDEN DAT ZE WEET WIE-T-ER IN DIT LAND GODVERREDOMME DE BAAS IS JA!!??”

Ik overdrijf natuurlijk een beetje. Macrameeën is bijvoorbeeld al jaren uit de mode. Maar toch: op welke partij zou je liever stemmen?

