Het is hier prachtig

Het is hier prachtig, kraait de reclamevrouw op een terras met uitzicht op de Sint Pieter. Ze maakt deel uit van twee stelletjes die in Rome van een bijzonder exclusief dinertje genieten. Exclusief, want dergelijke locaties zijn gewoonlijk niet voor restaurants maar in handen van vage overheidskantoren die in hun vrije tijd speculant spelen. Maar daar gaat het vandaag niet over.

Het glamoureuze viertal gaat naar binnen en wil natuurlijk een foto maken, hoewel een van de twee mannen merkt op dat er binnen niet genoeg licht is. Ja, zegt de ander triomfantelijk, en met een ietwat Milanees accent wat stukken chiquer is dan Romeins maar wel een beetje incongruent, maar dit is de nieuwe iPhone 7. Met je ‘er is hier geen licht’, kijk eens wat een foto.

En dan kijkt reclamemevrouw twee naar haar man en zegt: Die wil ik ook, waarop de allengs irritanter wordende Milanese baüscia tegen hem zegt dat hij hem met Free moet nemen, een pakket van provider Three (die hier Tre wordt genoemd). 

Nu maakt Apple graag reclames die allereerst verre van glamoureus zijn, maar juist mensen zoals jij en ik laat zien die mooie dingen doen met hun foon, en in de tweede plaats divers zijn: mannen, vrouwen, Aziaten, Afrikanen, Europeanen. En wat doet Three met hun – zeldzaam gegeven – toestemming om een eigen filmpje te maken rond de iPhone? Roomblanke, gelikte managerstypes met hulpeloze vrouwtjes die manlief vragen om een nieuwe telefoon.

Het is hier prachtig hoor. Maar we wachten nog op de eenentwintigste eeuw.

Advertisements
This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.