Halina

Je moet het niet doen natuurlijk, schrijven over de Grande Dame du Cinéma Néerlandais die zich ergert aan Nederlanders die haar op een Nederlandse luchthaven en in een Nederlands vliegtuig aangapen. Al te gemakkelijk komen daarbij woorden bovendrijven als sproetenkop of paardenbek, en dat is toch een paar forse niveaus onder het mijne. Die dingen dénk je, maar spreek je niet uit.

Maar la Reijn wel. Als het geen “zeekoeien” zijn die haar aanstaren, dan is het wel een “mollige vrouw” met een “dikke dochter”, of een “amoebe” die haar – onbetaald! – zomaar aangapen. Gelukkig gaat ze op vakantie naar een gebied waar volgens haar research weinig Nederlanders komen: Apulië. Er komen vooral Britten en Duitsers. “Prima,” vindt Halina, “want die hebben geen idee wie ik ben.”

Even afgezien van het feit dat ik bij mijn bezoek aan Alberobello (in Apulië dus) meteen al Nederlanders tegen het lijf liep – zij was hem luidkeels en van op afstand aan het helpen om een plastic zak te vinden in hun huurauto: KIJK ANDEWRS EVEN ONDEWR MIJN STOEL, JOHN –  omdat reizen nu eenmaal niet meer het exclusieve genot is van de happy few, vraag ik me af of we de producenten van Game of Thrones niet kunnen verleiden om Halina eens uit te nodigen voor een auditie. Dan weten we of Halina écht blij is dat niet-landgenoten haar niet herkennen. Ik gok dat ze liever kiest om Carice van Houten achterna te gaan, want in de wereld van de Nederlandse film is het hoogst haalbare nog altijd het ontsnappen aan de wereld van de Nederlandse film.

Maar tot die tijd, signorina Reijn, zul je het van je Nederlandse publiek moeten hebben. Die mollige, dikke amoeben die in Grubbenvorst of Smallingerland nooit iemand van de tullevizie rond zien lopen en dus naar je kijken als ze een keer op Schiphol zijn. Het lijkt me dan niet erg handig deze mensen collectief te beledigen, en al helemaal niet met goedkope uithalen naar hun uiterlijk, wat kennelijk schuurt met de verfijnde waarden van een Grande Dame du Cinéma Néerlandais. “Mijn hart is een kijkdoos,” sluit je af. Nou ja, het is in ieder geval geen moordkuil.

Maar laat in Godsnaam wat doen aan die paardenbek, mens. Anders bellen die van Game of Thrones nooit.

 

One Comment

  1. Zelfde gedachten over die “” DAME “” Vooral na haar poses in de Wereld dd. Voor elk shot een nieuwe houding of een hand door haar haar en redelijk uitdagend gekleed. gr Coos

Comments are closed.