When the music’s over

Komt u hier nog? Wat verwacht u hier te vinden? Het is allemaal al gezegd. En ontkend. En toch waar gebleken. Nederland stevent met een aan de VOC-mentaliteit herinnerende voortvarendheid af op een extreemrechtse regering onder leiding van een goedkoop volksmennertje zonder scrupules en zijn baantjesjagers van ja-knikkers.

Alles moest toch bespreekbaar zijn? Nou, gefeliciteerd hoor. Het is nu bespreekbaar dat niet-Europese Nederlanders met een mening terug moeten naar landen waar ze zelf in de meeste gevallen nooit vandaan zijn gekomen, dat de godsdienstvrijheid kapot moet en dat de rechtsgelijkheid ook meteen bij het oud vuil kan. 200 jaar beschaving, trek het maar door de plee.

Cewk7mNWsAIcGWgJij ziet de treinen al rijden, hoonden ze jaren geleden al, toen een Godwin mijnerzijds nog opzien baarde. Nou, ik ben allang de enige niet meer. Inmiddels zien hele volksstammen ze rijden, opgehitst door Wilders, met steun van VVD, CDA en alles wat uit de TMG-hoek komt. Het verschil is dat mijn angstdroom voor deze types een wensdroom is.

En er is geen houden aan. De stortvloed aan diep naargeestige en ernstig gestoorde shit uit rechtse hoek is niet te stoppen. Als straks de treinen écht gaan rijden, dan komt er iemand bij Pauw vertellen dat een vergelijking met de Holocaust onjuist is, omdat wij passagierstreinen inzetten. En Pauw trekt dan zijn meest interessanterig smoel en knikt zwijgend.

Lange tijd heb ik nog gedacht dat ik aan mijn vrienden in Nederland verplicht ben om me in te blijven zetten tegen het intens vergiftigde klimaat in mijn vaderland. Zij zijn directe slachtoffers van het absurdistisch theater der Lage Landen. Maar aangezien ik ben gereduceerd tot mijn huidskleur en leeftijd (yay, vooruitgang!) schijn ik te moeten zwijgen en mag ik luisteren. Naar de constante aanvallen op mijn persoon door “medestanders” bijvoorbeeld. Nou, doen we dat toch.

Dus wat verwacht u hier nog te vinden?

 

This entry was posted in Uncategorized and tagged . Bookmark the permalink.

6 Responses to When the music’s over

  1. Esther van den Bergh says:

    Helemaal waar. Ben het helemaal met je eens.
    Wat ik hier nog doe? Ik ben blij iemand gevonden te hebben die goed kan verwoorden wat ik denk en voel, die hetzelfde denkt en voelt.
    Kan alleen maar hopen dat er meer zijn zoals jij en ik en dat er toch een omslag komt, op een gegeven moment. Wat er nu gaande is, is te absurd voor woorden. De geschiedenis herhaalt zich toch echt…….

  2. Pi Polytroop says:

    Ik kom hier voor het eerst. Wat ik hier hoop te vinden: inspiratie om er wat aan te (blijven) doen.

    Apropos je illustratie: Het probleem met online media is dat alle bagger ongefilterd je scherm binnenstroomt. Was het vroeger anders, waren mensen netter, of was je (was ik) gewoon niet in de buurt als dit soort misselijkmakende onzin verkondigd werd?
    Apropos politiek: Helaas is dit wel nieuw, dat onfrisse onderbuiktaal ‘parlementair’ is geworden en bijna ‘salonfaehig’. Gelukkig hebben we nog een Eerste Kamer waar grosso modo mensen zitten die soms nog eens een boek lezen. Ik deel je bezorgdheid, maar ik hoop dat het zo’n vaart niet loopt – en ja, dat was precies ook de houding van intellectuelen in de jaren dertig die niet geloofden dat het volk van Goethe en Kant tot Auschwitz in staat zou zijn… Maar zonder hoop, zonder optimisme is het niet te harden hier. Het klimaat is ook nog altijd veel minder dan in Calabriië. Dus blijf alsjeblieft doorgaan alsof je erin gelooft, in het tolerante, veelzijdige, veekleurige Nederland.

  3. santelogie says:

    Rob, ik ben het meestal met je eens, maar ditmaal ben je toch ietwat voorbarig. Wacht even de verkiezingen af, dan krijgen we een ietwat beter gelijkend beeld van wat er in Nederland aan de hand is dan je nu uit geschreeuw op Facebook en peilingen zou kunnen opmaken. Je kunt zeggen: nog meer afwachten zeker, tot het helemaal te laat is, maar wat wil je er aan doen? Daarom kun je niets meer doen dan je verbeelden dat er licht is aan het eind van de tunnel. Ik noem maar iets: bij de volgende verkiezingen hebben de Amerikanen al de eerste afschrikwekkende honderd dagen van president The Donald, het grote voorbeeld van Geert & Halbe, mogen meemaken en leren ze daar iets van.

    Tja. En anders maar genieten van het feit dat de treinen weer op tijd rijden.

  4. L says:

    Nou, ik vond dit anders weer een goed stuk dat ik hier vond :-)

  5. Emigrant says:

    Prachtstukken schrijf je. Ik zal ze missen. Maar voor je eigen gezondheid is het misschien inderdaad beter je te concenteren op het land waar je alweer jaren woont. Als ‘emigrant’ (twintig jaar in Duitsland) ken ik heel goed de eb en vloed van gevoelens ten opzichte van het oude vaderland. Jarenlang wilde ik niets van Nederland weten; toen weer wel en dank Rutte I en II nu alweer jaren niet.
    Normaal zou waarschijnlijk een soort geestelijke tweelandigheid zijn, maar het moderne Nederland leent zich daartoe niet.
    Afwachten: ik huiver vandaag voor Oostenrijk; dan komt nog Brexit ja/nee, Trump/Clinton en pas dan Wilders of niet. Het noodlot heeft zich nog niet helemaal voltrokken. Maar het aantal mensen dat de reden voor de huiver ziet of aanvoelt is heel gering.

  6. Kolder in de polder says:

    Beste Rob,
    “Wat doet u hier nog?” Ik geniet van je scherpe stukken. Het lijkt misschien of niemand in Nederland je zorgen deelt. Dat komt volgens mij doordat er een taboe op rust ze te uiten. In intiemere kring hoor ik wel dat vrienden, net als ik, de voorwaarden voor ‘skilled migrants’ in Canada alvast hebben doorgenomen. Natuurlijk hopen we allemaal dat het spoedig een andere kant op gaat, proberen daar, hoe nietig ook, wat aan bij te dragen, en ik denk ook echt dat het best bij kan draaien, maar een backup-plan is nooit verkeerd. Intussen laten we ons niet gek maken en blijven lachen, jouw scherpe pen helpt daarbij. Mij ontsnapte althans een grimlach bij “Als straks de treinen écht gaan rijden, dan komt er iemand bij Pauw vertellen dat een vergelijking met de Holocaust onjuist is, omdat wij passagierstreinen inzetten.” Tell it like it is.
    Ik vind het alleszins begrijpelijk dat je je blik wat meer op Italië of andere niet-Nederlandse zaken wilt richten en zal ook je stukken daarover graag lezen.

Comments are closed.