Beste Ebru,

In 2006, ik woonde nog in Nederland, was de uitlaat van mijn auto kapot. Mohammed wist wel iemand die dat voor me kon fixen. Ik liet de autosleutels bij hem achter en ging naar mijn werk, waar ik voor het eerst offline, IRL, in het echt met de nu kennelijk zo gewone Marokkanenhaat werd geconfronteerd. Want die auto was ik kwijt, volgens mijn twee collega’s met wie ik een kantoortje deelde. Ik zou op zijn minst ontdekken dat de tank leeg was gereden en dat er 500 kilometer méér op de teller stond. Hoe kon ik zo stom zijn geweest! Ze hadden de hele dag pret om mijn naïviteit.

Mijn twee medewerkers bleken niets van Marokkanen te moeten hebben. Er was er niet één goed. Voorzichtig opperde ik aan de twee de naam Ali B., in 2006 nog een rapper, op het toppunt van zijn muziekcarrière, en mijn twee collega’s waren wel te porren voor dat soort muziek. Het bleef even stil en toen zei een van hen: Tsja. Het blijft een Marokkaan.

Met de uitlaat van mijn Opeltje Astra is het helemaal goed gekomen en ik moest Mohammed ervan overtuigen om vijftig euro aan te pakken in plaats van de twintig die zijn kennis voor de klus wilde hebben. Een garage had me minstens het dubbele gekost. Na mijn verhuizing naar Italië heb ik niets meer van Mohammed vernomen. Hij wilde weg uit Nederland, want de racistische sfeer werd hem te beklemmend. Toen al. Ook van mijn collega’s heb ik niets meer gehoord, maar daar heb ik ook helemaal geen behoefte aan.

Normaal gesproken hou ik er niet van om mensen aan te spreken op hun etnische achtergrond, maar je moet goed begrijpen dat jij voor de meute gewoon een Turk blijft. De meute wordt er elke dag weer van doordrongen dat jij uit een achterlijke cultuur komt en dus onbetrouwbaar bent. Dan kun je elke dag in de Metro brullen over Nederturken maar van dat bombardement aan haatpropaganda ga je het niet winnen, al doe je nog zo hard mee. Ook jij blijft een Nederturk.

Vergeet nooit wat Ayaan Hirsi Ali is overkomen toen ze dacht dat zij, vanuit haar positie als populair islamkritisch politica, openhartig over haar verleden kon zijn. Rita Verdonk schopte haar zonder pardon onderuit om een futiliteit. En vergeet nooit, nooit, dat de Joodse oud-leden van de NSB uiteindelijk zonder pardon zijn afgevoerd naar Theresienstadt.

Ik hoop dat je snel weer naar huis kunt, Umar. Je Nederlandse huis. En ik hoop dat je daar kunt blijven wonen zo lang je wilt. Maar ik ben dan ook zo’n domme linkse allochtonenknuffelaar. Van mij en mijn medestanders ga je het in de nabije toekomst niet moeten hebben.

This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

One Response to Beste Ebru,

  1. santelogie says:

    Rob, in november van vorig jaar juichte onze Ebru met een tweet om het bericht dat er vijf vrouwen en zes kinderen (of omgekeerd) waren verdronken tussen Turkije en Griekenland.

Comments are closed.