What the Ficq?

Heel domrechts is al de hele ochtend aan het brullen over de verschrikkelijke Bénédicte Ficq, want die schijnt weerzinwekkende dingen over Ayaan Hirsi Ali te hebben gezegd in De Wereld Draait Door. In de verwachting een schuimbekkende linkse heks te zien die met benig opgeheven vinger raaskalt over goelags en spreekverboden, alsmede openbare steniging van Ali onder het Monument Voor Onze Vrijheid op de Dam, volgde ik het linkje, en hoorde dit (na enige bewerking voor de leesbaarheid):

Ik vind dat Hirsi Ali eruit moet. Ze is de enige donkere vrouw, wat natuurlijk bizar is; gezien de ontwikkelingen van de laatste jaren zou je toch hebben mogen verwachten dat er meer donkere danwel gekleurde Nederlanders in staan. Maar ik vind dat zij een niet-positieve bijdrage heeft geleverd aan het multiculturele debat. En ik vind dat de problemen die we nu hebben, rechtvaardigen dat iemand die polariserend er in staat, in verband met de polariserende opvattingen over de islam, eigenlijk voor straf er een beetje uit zou moeten.

Dat vind ik echt. Ik vind dat zij een hele – mij bekruipt altijd een enorme irritatie als ik aan Ayaan Hirsi Ali denk, omdat ze vanuit een bepaald superioriteitsgevoel bijna haar opvattingen leek te poneren. Ze heeft een aantal onderwerpen op de agenda gezet die buitengewoon van belang zijn; ze heeft ook de politieke islam op de agenda gezet, wat ook natuurlijk buitengewoon belangrijk is, maar het gevolg van de discussie in het denken naar oplossingen toe, en in het verbinden van mensen, daarin vind ik dat zij een negatieve rol heeft gespeeld. Dus vind ik het prima dat zij uit die lijst verdwijnt.

Hierna suggereerde Ficq nog dat Wilders haar eventueel terug in de lijst zou kunnen zetten.

Het blijkt te gaan over een lijstje ‘bepalende vrouwen voor ons land,’ wat natuurlijk sowieso een totaal non-issue is, zo’n DWDD-itemlijstje – en daar moet Ali dan vanaf gehaald worden. Nu is het format klaarblijkelijk dat gasten er iemand af halen en bij zetten, dus dan loop je de kans dat iemand Ali er af haalt. Tsja. Op de foto’s achter Matthijs zie ik ook Mies Bouwman, leuk mens hoor maar waar hébben we het over.

Kort samengevat vindt Ficq dat Ali een aantal belangrijke problemen op de agenda heeft gezet, maar niet bijdraagt aan de oplossing ervan. En daar kun je goed een boom over opzetten. Maar dat kunnen ze helemaal niet bij domrechts. Annabel Nanninga brult in haar onleesbare, van bijvoeglijke naamwoorden doordrenkte reactie dat de advocate gutst van rancune. “Dat het, aldus Nanninga, godverdomme net is of je een jood vers teruggekeerd uit Auschwitz verwijt dat hij ‘vanuit een zeker superioriteitsgevoel de nazis [sic] veroordeelt.’” Roderick Veelo schaamt zich: Ficq HAAT Ali. Een verschrikkelijke k*thoer! En dat zonder enige vorm van fatsoen! En natuurlijk islamisering!

Nu is mijn vraag – zeg ik voorzichtig en met enige ruime slagen om de arm, in Ficq-stijl, zeg maar, een beetje – als de woorden van Ficq een uiting van haat vormen, en gutsen van rancune, zonder enige vorm van fatsoen; als die woorden aantonen dat Ficq een k*thoer is, wat moeten we dan denken van déze woorden?

Misschien hadden ze je beter een arglistig, boosaardig, doortrapt, dubbeltongig, fake, gemeen, geniepig, geraffineerd, geslepen, gluiperig, haatdragend, hufterig, hypocriet, kwaadaardig, leugenachtig, nagemaakt, onbetrouwbaar, perfide, rancuneus, schofterig, schoonschijnend, slinks, smerig, trouweloos, uitgekookt, vals en wrokzuchtig secreet kunnen noemen.

Ik mag aannemen dat de redactie van TPO inmiddels de mannen in de witte jassen heeft gewaarschuwd vanwege Jan Dijkgraaf.

4 Comments

  1. Grappig is dat Ficq zelf al aankondigde dat het bruinrechtse riool van GS c.s. wel weer over haar uitgestort zou worden naar aanleiding van haar keuze. Spot on, dus.

  2. Als je je zonodig geroepen voelt om een zwarte ex-moslima die openlijk legitieme kritiek heeft op een controversiële religie de grond in wil trappen, mag dat en moet je dat niet laten, maar als je dan vervolgens deze daad wil accentueren met een fragment van Sonja Barend waarbij je zonder enige gêne je lachend zit te verlustigen aan een kinderverkrachter die vertelt dat ie een kinderpiemel in z’n mond heeft gehad, ben je toch wel echt van de perverse pot gerukt. Ficq komt hiermee als eerste op de lijst van vrouwen die de wereld iets zieker hebben gemaakt.

    1. Er is geen sprake van “de grond in trappen”. Doe nou ‘ns rustig, het lijkt verdomme wel of Ficq een cartoon van de Profeet heeft gemaakt, stelletje enge fanatici.

Comments are closed.