Complotten, complotten, complotten

Dietrologia – letterlijk: achterkunde – is een beetje een nationale sport in Italië. Complottheorieën doen het goed in dit land, dankzij een combinatie van factoren: een uiterst ondoorzichtig politiek proces, grote invloed van georganiseerde misdaad, en, ten tijde van de Koude Oorlog, politiek gepositioneerd op de rand van Westers kapitalisme en Sovjetcommunisme. Hier in mijn eigen stadje hebben we bijvoorbeeld een Via Lenin. Dat is vrij uniek in West-Europa en bracht ons onder de aandacht van bijvoorbeeld de CIA.

Ik wil er eigenlijk niet over schrijven, omdat ik nu al op zie tegen de reacties van hen die zich aangesproken zullen voelen. Maar nadat Wierd Duk een tweet van mij retweette, over de Oekraïne en Rusland en het GeenPeil-referendum, wisten de dietrologisten me meteen te vinden.

Senzanome

Ze zijn allemaal waar!

Laat ik met de basis beginnen. Het simpele feit dat jij een theorie hebt over een gebeurtenis die afwijkt van de officiële versie, wil niet zeggen dat jouw theorie klopt. Ik kan tientallen alternatieve versies van historische gebeurtenissen bedenken – van heel geloofwaardige verhalen die passen in een bepaald wereldbeeld tot totale waanzin over Marsmannetjes – en wie een beetje grasduint op internet, komt er al snel achter dat ik niet de enige ben die dat kan.

Want laten we eerlijk zijn, de meeste complottheorieën lijken op maat gesneden om in een bepaald wereldbeeld te passen. Zo is er heel vaak sprake van de CIA. Zelden hoor je mensen fluisteren over de boze invloed van bijvoorbeeld FSB of MSS. Deze diensten, die zich eveneens bezig houden met behoorlijk schimmige zaakjes, passen niet in een verhaal wat mensen met een Amerika-kritische geest moet aanspreken. En een complottheorie zonder geheime diensten is geen complottheorie: je hebt nu eenmaal geheimen nodig om de onbewezen delen van je theorie te verklaren.

Twijfel zaaien is al te gemakkelijk. Wie met één opgetrokken wenkbrauw op alle stellingen met ‘Is dat nou wel zo?’ reageert, wordt in bepaalde kringen meteen als orakel vereerd. En wie vervolgens met een verhaal weet te komen wat een deel van het publiek doet besluiten dat de wereld inderdaad zo in elkaar zit als zij altijd al gedacht hadden – zie je wel! – die zal gegarandeerd succes oogsten. Zo horen islamofoben heel graag dat Wassila Hachchi van D66 op kosten van de Nederlandse belastingbetaler campagne gaat voeren voor Clinton. Anti-islamofoben (waaronder, inderdaad, ik zelf) horen liever dat ze wegvlucht voor het islamofobe sfeertje in Nederland. De officiële lezing van haar vertrek laat nogal wat vragen open.

Maar dat in de officiële versie van een verhaal gaten vallen, of zelfs onjuistheden zitten, wil nog steeds niet zeggen dat jouw versie waar is. Dat ik jouw versie niet wil geloven, betekent ook al niet dat ik de officiële versie wel geloof. Ik accepteer gewoon dat we nooit alles zullen weten over bepaalde gebeurtenissen. Of dat nou het vertrek van Hachchi is of 9 fucking 11. En geloof me, een beter kalmeringsmiddel is er niet.

bolognaTot slot nog even over Italië. De aanslag op het station van Bologna in 1980 is zo’n gebeurtenis die boekwerken vol alternatieve versies heeft opgeleverd. Zo veel dat mensen door de bomen het dietrologische bos niet meer zien. Zo kreeg ik gisteren een DM van iemand die beweert dat de aanslag wordt toegeschreven aan ultralinks. Het Italiaanse Wikipedia-artikel stelt: Le indagini si indirizzarono quasi subito sulla pista neofascista, oftewel: het onderzoek richtte zich vrijwel onmiddellijk op neofascistische kringen. Er zijn dan ook een aantal neofascisten voor veroordeeld. De aanslag wordt, en werd altijd al, toegeschreven aan extreemrechts. Dan kun je buzz words als false flag, Gladio en P2 toevoegen tot je een ons weegt, maar dat gaat je niet helpen. Je theorie is waardeloos. En, beste DM’er, de bron van je theorie dus ook.

 

One Comment

  1. Michael Parenti legt in Conspiracy AND Class Power goed uit hoe de 1% wel degelijk samenspant om hun positie te behouden. Kijk alleen al naar hoe de Gates Foundation de mondiale voedselvoorziening probeert te centraliseren. Daarnaast komt “samenzwering” vaak voor in het WvS. Alleen op het web hebben 911 truthers de term gekaapt.

Comments are closed.