Identity politics

Ik ben – voor zover ik dat kan nagaan – geen Jood. Ik ben ook geen homoseksueel. Ik ben geen Afrikaan, ik ben geen moslim, ik ben geen vrouw. Ik ben niet jong en ik ben niet oud en ik woon niet in Nederland. Dus vraag me niet om over de problemen van Joden te schrijven, of die van homoseksuelen, of die van Afrikanen, of die van moslims, of vrouwen, of jongeren, of ouderen, of Nederland. Want over al deze zaken past het mij slechts om eerbiedwaardig te luisteren.

Ieder zijn eigen niche. Verzuiling 2.0. De witte middelbare man moet zich maar niet met antiracisme bezighouden en de moslim op de redactie moet maar over moslimdingetjes schrijven. Klinkt bekend, niet?

Ik geloof werkelijk niet dat we daar naartoe willen. Ik geloof, noem mij maar gek, in een oude droom die vertelde over een land waarin mensen beoordeeld werden op hun karakter in plaats van hun huidskleur. En ik besef heel goed dat er nu iemand gaat roepen hoe typisch het is voor mij als witte man dat ik juist dat citaat van Martin Luther King erbij haal. En dat ik het citaat niet begrepen heb. En tien tegen één dat een bakra met dit, heu, “argument” komt. Want zo lopen de hazen.

Zo’n witte meneer of mevrouw die, echt waar, nog heiliger is dan ik al ben, die alles al volledig begrepen heeft, en die mij en u allemaal maant om vooral te luisteren. Die elke dag, de hele dag, op twitter zit te tetteren dat jullie toch vooral moeten luisteren. Jullie, en niet deze persoon zelf. Hij of zij is zelf al klaar, een évolué, begrijpt u wel.

Nou ben ik een typische witte middelbare man en ik laat me dan ook niks wijsmaken door een ander. Ik sta eigenwijs waar ik sta, en daar blijf ik staan, en ik blijf me inzetten voor een betere wereld, totdat de Heere Heere zelf in de gedaante van DeRay McKesson afdaalt vanuit de Hooge om mij te vertellen dat ik moet zwijgen.

Tot die tijd laat ik u niet in de steek, in uw zompige polder vol tierende PVV’ers, racistische politiemannen en gewelddadige “verzetsstrijders”. Het spijt me oprecht, maar ik kan niet anders.

