Moed moet

Jouw vrijheid en mijn vrijheid bestaan niet. Er is maar één vrijheid, de vrijheid waar we het allemaal mee moeten doen, en wie denkt de vrijheid van enkelen te moeten beperken, heeft het niet begrepen. Het beperken van de vrijheid van enkelen is immers het beperken van die ene vrijheid, die van ons allemaal is.

Gisteren is onze vrijheid zwaar beschadigd. Vandaag is het zaak om haar te verzorgen, terug op de been te brengen, en weer tot volle bloei te laten komen. En dat doe je dus niet door haar nog verder te beschadigen. Bijvoorbeeld met beperkende maatregelen tegen de islam. Het spijt me wel, maar wie dat niet begrijpt, maakt deel uit van het probleem.

Onze vrijheid is ook de vrijheid om moslim te zijn. Wie vandaag PVV’er is, kan zich morgen laten bekeren. Dat lijkt bizar en dat is het natuurlijk ook wel een beetje, maar ik wil er maar mee gezegd hebben dat zelfs de vrijheid van een PVV’er wordt ingeperkt door elke beperking van de vrijheid van een moslim.

Daar staat wel iets tegenover. Onze vrijheid is ook de vrijheid om te roepen dat we minder, minder islam willen. Het doet me geen plezier om dit nu op te schrijven en ik betrap me er op dat ik naar een caveat zit te zoeken, een beperkende clausule die de wereld weer zo kantelt dat hij geheel naar mijn zin is. Zo rolt de blogger en ik ben geen haar beter dan de rest. Het ontbreekt ook mij aan de moed om de gevolgen van echte vrijheid onder ogen te zien.

Maar moed moet. Toen de laffe honden gisteren de redactie van Charlie Hebdo bestormden, toonden ze dat ze bang waren dat hun wereldreligie met anderhalf miljard volgelingen bedreigd werd door een handjevol cartoonisten. Toen hun collega Anders Breivik koers zette naar Utøya, bleek dat hij bang was dat de oppermachtige Westerse wereld bedreigd werd door een clubje minderjarige sociaaldemocraten. Het ene is nog gestoorder dan het andere. Angst, wil ik maar even gezegd hebben, is een erg slechte raadgever.

Laat u dus niet leiden door angst of door wie angst zaait. Wees een held en heb de moed om de vrijheid, kernwaarde van onze samenleving, overeind te houden, schouder aan schouder met iedereen die daarbij wil helpen, wat zij verder ook mogen geloven of denken.

This entry was posted in Uncategorized and tagged , . Bookmark the permalink.