Echte Nederlander

Het meest opvallende, telkens terugkerende argument van “Pro Piet”-supporters is dat “ze”, de “buitenlanders”, de “allochtonen”, hun mond moeten houden of “terug” moeten naar hun eigen land. De kern van het probleem op rechts lijkt dus de “mondige allochtoon” te zijn: de gedachte lijkt te zijn dat wie geen “echte” Nederlander is, minder of geen recht van spreken heeft.

De voor de hand liggende vraag is dan: Wat is een echte Nederlander? In het koninkrijk geboren zijn, zoals Quinsy Gario en zo ongeveer alle op dit moment in politiek en debat actieve “allochtonen”, is kennelijk niet voldoende, en het hebben van een Nederlands paspoort, zelfs als dat je enige paspoort is, al helemaal niet. Terwijl dat laatste nu juist de enige wettelijke basis van het begrip “Nederlander” is.

Toen ik op de lagere school zat, bijna veertig jaar geleden, zat ik in de klas met Harvey J., Harvey S., Hilly, Saskia en Shaheila. Vijf zwarte kinderen, van Surinaamse en Antilliaanse afkomst. Zijn deze mensen, nu rond de 45 jaar oud net als ik, nog steeds geen Nederlanders? Zijn hun kinderen zelfs geen Nederlanders? Waarom niet?

Ik wil antwoorden. Wanneer wordt een Nederlander een “echte” Nederlander? Hoeveel generaties zijn daarvoor nodig? Als je moeder in Sukabumi is geboren, ben je dan een echte Nederlander? En zeg me nou niet dat je een “echte” Nederlander bent als je “onze” tradities accepteert, want dan zeg je dus gewoon dat “allochtonen” geen volledig eigen mening mogen hebben. En daarmee dus geen volwaardige Nederlander zijn.

Nee, serieus. Leg nu maar eens alle kaarten op tafel. Wat is een Nederlander? Moet je er blank voor zijn? Moet je er christelijk voor zijn? Of bepalen we gewoon per geval wie een “echte” Nederlander is? Zo van: Ruud Gullit wel, want succesvolle voetballer. Quinsy Gario niet, want zeurt over Zwarte Piet. Malik Azmani wel, want VVD’er. Nebahat Albayrak niet, want PvdA’er. Of zullen we even gewoon gaan doen?

Wie zit er fout als jullie, na al die jaren dat er mensen met een andere etnische achtergrond in ons midden wonen, nog steeds menen dat zij geen Nederlanders zijn, niet bij ons horen, en geen recht van spreken hebben? Zijn jullie er nou nog niet aan gewend? Gaat dat nog lang duren of hoe zit dat?

This entry was posted in Uncategorized and tagged , , . Bookmark the permalink.

5 Responses to Echte Nederlander

  1. Aad Verbaast says:

    Maxima (zelf ook allochtoon) vatte het toch wel sterk samen: de echte Nederlander is toch wel diegene met het koekje bij de koffie.
    Niet te geloven dat dat nog niet als cultureel erfgoed is bestempeld.

  2. Lehti Paul says:

    Zoiets, maar dan een stapje verder, schreef ik zeven jaar terug. Idd naar aanleiding van dat WRR rapport en wat Maxima daar niet over mocht zeggen. Moet er niet aan denken dat nieuwkomers zich volledig aanpassen aan wat in Nederland gebruikelijk is qua arbeidsethos. http://lehti-paul.blogspot.nl/2007/10/plasterk-en-de-prinses.html

  3. santelogie says:

    Die discussie over de vraag of je een echte Nederlander bent of niet, staat voor mijn gevoel helemaal los van de pietenkwestie. Ook al omdat zelfs het aanzwengelen van een discussie over het begrip ‘echte Nederlander’ een heel smerig bruin kleurtje heeft. Wat wel echt Nederlands is, dat is dat de mensen die zich druk maken over Zwarte Piet een geheel nieuw gezelschapsspel toevoegen aan ganzeborden en mens-erger-je-nieten, dan ook zeer ter snede geheten: ‘Zwarte Pieten’. En daar kan ik geen bezwaar tegen maken. Waar ik wel bezwaar tegen maak is dat onder de discussianten een stel idioten is die het probleem ‘hands on’maken en het vooral onder de neus van kleine kinderen (bv in Gouda) willen schuiven. Bah, wat een rotzakken. Kan daar juridisch niet het etiket ‘kindermishandeling’ op geplakt worden?

  4. Krek. says:

    Deze ‘zeurpieten’ mogen dus wel tegen Zwarte Piet demonstreren als ze het maar stilletjes doen, ergens waar niemand ze ziet. Ik neem voortaan mijn kinderen mee naar alle demonstraties waar ik tegen ben: “Niet waar de kinderen bij zijn!

    Overigens heb ik twee in Nederland geboren en in Frankrijk opgevoede kinderen met een Japanse moeder. Ze zijn dus officieel allochtonen. Als die in Nederland gaan wonen en het daar niet met iets eens zijn, moeten die dan oprotten naar Japan? Of naar Frankrijk?

    Zelf woon ik nu 15 jaar in Frankrijk. Ik bemoei me hier wel eens ergens mee, lever commentaar als ik denk dat ik een bijdrage kan leveren of als ietsj persoonlijk raakt. Zoals jagers die op mijn land komen schieten. Aannemers die niet willen doen wat ik ze vraag. Ambtenaren die nutteloos dwars liggen. Of bedrijven die communicatief kansen laten liggen. Dan wordt me ook wel eens te verstaan gegeven: “Dat doen we hier nu eenmaal zo. Als het je niet bevalt ga je maar terug naar je eigen land.” Betekent dat dat ik geen gelijk heb? Moet ik mijn bek houden en mijn mening verzwijgen omdat ik hier niet geboren ben?

  5. Esox says:

    Ik denk dat hier sprake is van verwarrend taalgebruik.
    Ik denk dat alleen extreem rechts ethniciteit als een reden durft aan te voeren.
    De grote meerderheid van Nederland (zo’n 80%) is zich van geen kwaad bewust als het gaat om Sint en Piet; en die meerderheid heeft het gevoel dat regenboogpiet gewoon door de strot wordt gedouwd (!)

Comments are closed.