Ik wil dat het ophoudt

We staan erbij en we kijken ernaar. Twee volkeren, opgezweept tot intense haat, ontvoeren en vermoorden elkaars kinderen. Nu moet ik volgens de rituelen van de discussie natuurlijk aanwijzen wie er begon, zodat we terug kunnen gaan naar 1967, en 1948, en de negentiende eeuw, en uiteindelijk tot zoveel duizend jaar voor Christus.

Ik ga dat niet doen. Aanwijzen wie er begon is het begin van een welles-nietes-spelletje zonder eind. Is er dan niet een hoofdschuldige? Ik heb daar wel zo mijn gedachten over. Maar het doet er allemaal weinig meer toe. We leven in het hier en nu.

En wat er nu gebeurt, is onbeschrijfelijk. Onvoorstelbaar voor ons, Europeanen die het allemaal zo goed weten, maar die grotendeels nog nooit een oorlog of zelfs maar een serieuze opstand hebben meegemaakt. En ik wil dat het ophoudt.

Ik wil dat het ophoudt zoals een kind wil dat het ophoudt, dat het moorden en de vernietiging en de haat ophouden. Ik wil wakker worden uit de nachtmerrie die Israël en Palestina heet, de leugens, het bedrog, de propaganda, de mensen die propaganda meteen geloven, Sderot Cinema, Qassams, checkpoints, cynische machtsspelletjes, settlers, dode kinderen die martelaar worden genoemd, waarschuwingen om maar zo snel mogelijk te vluchten – naar nergens, foto’s uit 2009, foto’s uit Syrië, beschuldigingen van antisemitisme, proxy wars van pantoffelhelden op de sociale media of van tuig in de straten van Parijs. Make it stop.

Nee, ik wil je ja-maar niet horen. Echt niet. Voor elke ja-maar van jou is er een ja-maar van hun. Totdat we in 1967 belanden, en in 1948, enzovoorts.

Als Israël doorgaat met de onmenselijke bezetting en blokkade, en met het stelen van steeds meer land, komt er geen vrede. Als Hamas door blijft gaan met het afschieten van zinloze prulraketten, komt er geen vrede. Conclusie: er komt, zolang Hamas en de huidige leiders van Israël aan de macht blijven, geen vrede.

Kan er misschien een wereldleider opstaan die daar aan werkt, in plaats van de loopgraaf van de voorganger op te zoeken in de weet dat er aan het eind van de ambtstermijn toch niets veranderd is?

 

This entry was posted in Uncategorized and tagged , . Bookmark the permalink.

5 Responses to Ik wil dat het ophoudt

  1. haes123 says:

    Het is waarschijnlijk een cliché, maar dan niet meer dan jouw eigen betoog hierboven: dit conflict heeft een Nelson Mandela nodig.

  2. Hans says:

    Bijna op hetzelfde moment het zelfde denken en nastreven
    Geef de toekomst een kans in Israel wp.me/pd0wZ-1oH

  3. Edo says:

    https://www.youtube.com/watch?v=AcDNCkVmXQM zo denk ik er momenteel over, totdat ik hypothetisch sterke argumenten er tegen hoor

  4. Sans says:

    “Nee, ik wil je ja maar niet horen. Echt niet” geweldig stuk. Chapeau.

Comments are closed.