De betrouwbaarheid van Marck Burema

Je mag denken wat je wilt over Peter Breedveld en Hassnae Bouazza, maar de problemen die ze aankaarten zijn wel degelijk ook uw problemen. Vervelend, dat gezeur de hele tijd over de “Roze Khmer” als GeenStijl je favoriete guilty pleasure is. Dat snap ik. Toch ga ik er nog een keer aandacht voor vragen en we beginnen maar eens bij mezelf.

Kijk. De 28000 volgers van het account @Pritt kregen vanmiddag te lezen dat ik alles weet [screenshot] van twitterbedreigers, stalkers en sokpoppen. Er staat een IP-nummer bij wat ooit gediend heeft als mail server met een vage locatie, hier zo’n 60 kilometer vandaan. Wat mij betreft heeft mijn provider mij ooit via dat IP-adres het net op gestuurd. Het zou kunnen.

Now here’s the trick. Marck Burema (Pritt dus) beschuldigt niemand. Hij wekt alleen heel erg de suggestie alsof hij exclusieve informatie bezit die mij aan twitterbedreigers, stalkers en sokpoppen linkt. Hij gebruikt daarvoor een IP-adres, de meest verkeerd begrepen identificatiemethode op internet. Burema presenteert het als voldongen feit: Edge of Europe, IP 82.59.57.236. En dat is gelul. Ik ben geen bedrijf met een permanent toegewezen, static IP-adres. Ik heb net als u een provider die mij voor elke sessie een IP toewijst: een dynamic IP. Wat er morgen gebeurt op mijn IP-adres van vandaag, 87.3.116.***, is niet mijn probleem. Belt u met klachten vooral naar Telecom Italia.

Burema weet dit natuurlijk, tenzij hij hoofdredacteur van Geenstijl is geworden zonder iets te begrijpen van internet. Maar hij weet ook als internetveteraan dat IP-nummers door Jan-met-de-Pet al jaren worden gezien als absoluut, onomstotelijk vaststaand, keihard bewijs. Al kon er van de zuinige Fries zelfs geen screenshot meer af.

Dat is nu de methode-GeenStijl. Juridisch ongrijpbaar geformuleerde, maar nergens op gebaseerde aantijgingen doen om vervelende mensen (ik ben soms best vervelend tegen mensen die om de haverklap suggestieve, niet nieuwswaardige stukjes online knallen over haatnegers en zo) met de macht van al je volgers de schrik aan te jagen. Nou schrik ik niet zo snel. Wat mensen die dom genoeg zijn om Marck Burema te geloven, over mij denken, boeit me daarenboven geen reet. En dreigmails gaan de spambak in.

Maar ik heb makkelijk lullen, ik werk niet voor een baas. Peter Breedveld wel. Marck Burema is druk bezig om Breedveld te koppelen aan een vaag akkefietje met een van de VU afkomstig nepaccount, met de kennelijke bedoeling dat Breedveld’s positie bij universiteitsblad Ad Valvas onhoudbaar wordt. En dat zijn geen grappen, dat is een smerige kutstreek. En het kan iedereen overkomen die het waagt om Burema voor de wielen te rijden.

Kijk. Hij heeft er zin in [screenshot] om een “rekening te vereffenen”. Want dat is het en niks anders. Een afrekening, zoals in de onderwereld. U weet in ieder geval nu vast wat over twee weken zijn verhaaltje wordt: een hoop suggestief gekakel zonder enig steekhoudend bewijs. Onthou dat.

This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.

10 Responses to De betrouwbaarheid van Marck Burema

  1. Jake says:

    Beste Rob,

    Ik hou mij normaal verre hiervan. Maar leg mij in alle eerlijkheid eens uit: waarom blijf je aandacht geven aan iets wat jij als negatief beschouwd? Kijk, ik heb niet met een Pritt maar ik ga hem ook niet lopen zoeken. Kennelijk heb jij het als een taak op je genomen (en waar Breedveld en cs in doorschieten imho) om de roze horden te stoppen. Waarom? Het zijn Internet Tough Guys, die reaguurders, En de redactie is alleen maar bezig met pageviews TMG enzo. Ik zie heel vaak fitties op twitter voorbij komen waarvan ik denk : gaan we weer”. Het lijkt wel alsof jij en vele anderen de belangrijkste regel van het internet (naast dat er geen vrouwen op het internet zijn) bent vergeten: “Don’t feed the trollls” . En op iedere linksrechtse jamaarzepestenmij denk ik alleen maar Don’t. Feed. The.Trolls. Geeft GS een podium aan de dissonante geluiden uit de maatschappij? AAn mensen die ontevreden zijn? Ja. Meer dan op een ander log? Nee. Welzeker, veel PVV stemmend volk heeft zich daar verzameld, dat is waar maar met name veel reltrollen. Is de PVV het ideologisch goed van de redactie? Nee, zie ook de stukken van Quid. Ze rellen graag en slaan daarbij soms de plank mis: dat vind ik ook. Maar er is bij de tegenstanders van GS een soort roze waas voor de ogen gaan staan die niet meer ziet wat zij werkelijk vertegenwoordigen. En dat is geen neonazi rechts-marcherend geluid, Je zou trouwens eens een paar weken 4Chan moeten volgen om echt de beerput van het internet mee te maken.Maar toen deze door hun speurwerk gemene kattenmeppende dierenbeulen aan de politie wisten over te leveren vond ik dat prima. En zelfs reddit maakt zich schuldig aan internet sleuthing, hoewel deze dat actief probeert te voorkomen.

    • Rob says:

      Jake,
      Ze maken mensen kapot. Doelbewust, rancuneus en zonder scrupules. Als die mensen mijn vrienden zijn, dan intereseert “don’t feed the trolls” me geen fuck meer. Kom jij aankakken met je ongeschreven wetjes en je mores. ‘t Is geen jaarclub. Ik kom op voor mijn vrienden en dat blijf ik doen.
      Ik kan ook wegkijken (want dat is wat je voorstelt) en ze lekker hun gang laten gaan. Iemand slopen, iemand zijn baan laten verliezen, iemand stalken, iemand in zijn ‘real life’ treffen. Wil jij in zo’n wereld leven? Ik niet. Dat is vast heel ouderwets en zo. Nou fijn dan, ben ik ouderwets.
      Ik weet één ding zeker. Als Burema zoals nu weer probeert om mij eronder te krijgen (het is niet de eerste keer), dan heb ik ergens een open zenuw geraakt. Dan doe ik dus iets goed. En mijn devies is en blijft: méér knuppels in dat hoenderhok.

      • Godpipo says:

        Dan is er inderdaad maar één oplossing en dat is doorgaan met de vicieuze cirkel waar jullie jezelf ingewerkt hebben. Een fijn leven zal dat worden, altijd maar strijd voeren tegen een vijand die je zelf gecreëerd (of in ieder geval op je eigen nek gestapeld) hebt. We zien de fitties wel weer tegemoet!

      • Jake says:

        Dat bedoel ik nou. Probeer je mijn reactie te bagatelliseren of besef je niet dat je zo op mij over komt? Ik stel niet voor om weg te kijken, dat is jouw interpretatie. Vragen blijven stellen, beste Rob. ” Ik zie dat je dit schrijft bedoel je soms dat?” Je weet wel, aannames blijven toetsen. Wat ik vooral heel veel zie is ongelooflijk veel geschreeuw over en weer. En niemand die zegt ” Zoek het uit, ik hou er mee op”. De GS redactie doet dat niet: dat zijn de mongolen die ze aantrekken..En daar zitten gasten bij die inderdaad Life Ruin Tactics toepassen. Dat is kut. Kan je zeggen dat ze dat faciliteren maar dan dicht je ze toch te veel macht toe. Als bijvoorbeeld een reaguurder van RC jou gaat stalken omdat wij een satirisch stuk over jou schrijven, zijn wij daar dan de schuld van? Dat is guilty by assosiation. Dat een Burema er satanisch genoegen in schept jou te trollen is een feit. En kennelijk raakt hij bij jou (en anderen) die zenuw ook, Want jullie blijven over en weer maar verongelijkt schrijven en wijzen.

        • Rob says:

          ik geloof toch echt dat ik hier kritisch en inhoudelijk inga op een tweet van Pritt. En die Life Ruin Tactics die ik beschrijf, komen niet van reaguurders maar van de hoofdredacteur. Verder raakt Burema me niet – ik draai het om, zie je dat niet? Ik laat zien wat een waardeloze nepbeschuldiging hij schrijft, en ik koppel dat aan wat hij verder nog van plan is. Van mij mag hij er nog een paar versturen, het is munitie voor mijn arsenaal als hij met niks beters weet te komen. Geloofwaardiger wordt hij er niet van. Anyway, ik waardeer je input. Ik ben ook weer niet zo dat ik verder niet nadenk over wat je schrijft.

  2. Godpipo says:

    Wat Jake als reactie zegt heeft alles in zich wat er gezegd moet worden. Je maakt de roze khmer belangrijker dan ze überhaupt zijn door er op deze manier aandacht aan te geven. GeenStijl bestaat alleen maar om te trollen, aandacht te krijgen door negatief op het internet te zijn en jullie (de roze khmer-vechters) geven ze precies de aandacht die ze willen. Je kan gerust zeggen dat je je eigen leven aan het verzieken ben, maar dat laat ik aan anderen over.

  3. Wildplasser says:

    Pritt kan niet schrijven, hij kan geen normale discussie voeren. Hij kan alleen maar “grappige” losse flodders afschieten. Wetende dat de roze hordes Hem zullen volgen. Pritt is een mongolenfluisteraar. En de waarheid is het eerste slachtoffer.

    En Breedveld doet er M.I. verstandig aan om er niet te veel op te reageren. FN wordt omlaag getrokken door deze moddergevechten. Plaats liever wat nieuwe controversiele content.

    HOI PETER!

  4. Krek. says:

    @Godpipo en Jake: het zijn de geijkte argumenten van de wegkijkers. ‘Je lokt het zelf uit door er aandacht aan te besteden.’ Alsof WIJ begonnen zijn! Nee, wij zijn niet begonnen. We reageren alleen maar. Wij roepen ‘Kappen nou!’ tegen hufters die iemand te grazen nemen omdat zijn kop hen niet aan staat of omdat hij kritisch durft te zijn. Hufters die je werkgever, je klant (of in mijn geval een klant van mijn klant – http://hufterhunter.wordpress.com/2013/01/31/robert-engel-twitter-tweet/) noemen om je onder druk te zetten. Rob neemt het hierboven op voor zijn vrienden Peter en Hassnae. Maar ik denk dat we vérder gaan. Wij bestrijden de hufters ter verdediging van elke willekeurige voorbijganger die door het schorem onterecht in de hoek gedrukt, aan de schandpaal genageld of kapot gemaakt wordt. Voor het fatsoen. So shoot me.

    • Godpipo says:

      Nee, Krek en ook Rob. Jullie lezen het verkeerd. We zeggen niet “jullie lokken het uit!” in tegendeel zelfs, wat we zeggen is dat jullie de situatie ZELF in stand houden. Om de “korte-rokje-analogie” van hierboven aan te halen, het is alsof het verkrachtte slachtoffer constant blijft teruggaan naar de plaats waar de verkrachting heeft plaatsgevonden om zich daar te laten beschimpen. Dat zeggen we! Dat je het inmiddels zelf in stand houdt en als je dat niet kan begrijpen ben je in mijn ogen reddeloos verloren.

      Je vecht een zinloze strijd tegen een vijand die je inmiddels zelf groot gemaakt hebt. En nog een klein dingetje: GeenStijl is niets in de maatschappij, een marginaal schreeuwblogje dat mensen alleen leuk vinden om het geschreeuw, niet wat ze schreeuwen.

      En als je bang moet zijn voor je baantje. Dat je baas je mening niet leuk zal vinden dan ligt dat aan je baas. Een werkgever die je ontslaat om je mening is jouw tijd toch niet eens waard. Je geeft ze zelf de macht in handen door bang te zijn, bang voor je indentiteit, bang voor je baantje, bang voor je opdrachtgevers. Je bestrijd namelijk helemaal niets, behalve de mensen die achter jullie zaak staan en dat is wat wij (geheel los van elkaar) willen zeggen. De manier waarop je de strijd voert is zinloos, dus je strijd is zinloos.

Comments are closed.