Fyra, made in Italy

Het afwijzen van de FYRA door België is in Italië niet direct ingeslagen als een bom – dit is een groot land; het is vooral in de regio Toscane waar AnsaldoBreda de treinen maakt, nieuws. Op dit moment hebben nog maar weinig nationale kranten het nieuws gebracht. La Repubblica heeft het op de regionale pagina voor Florence gezet en Il Giornale op de pagina economie.

De foto’s van de gebreken met de FYRA zijn in dit land nergens vertoond maar La Repubblica vertelt een behoorlijk compleet verhaal, inclusief vermelding van problemen met opgehoopte sneeuw en het risico van loszittende onderdelen. Il Giornale, de krant van Berlusconi, schrijft echter:

De uitlatingen van de NMBS … lijken erop te duiden dat de motivaties voor het opbreken van het contract niet technisch zijn, maar van andere aard.

De krant laat alleen de directeur van AnsaldoBreda, Maurizio Manfellotto, aan het woord en die speelt de vermoorde onschuld. “Dit hadden we niet verwacht!” Over de technische gebreken verder geen woord. De suggestie wordt dan ook opgepakt door de lezers. Twee reacties:

Ze likken liever de r*** van hun Franse neefjes door treinen van Alstom te kopen.

De Duitsers hebben ook deze keer hard hun best gedaan… voor zichzelf. Wedden dat het zo zit?

Nu kun je lachen om die domme Italianen, maar hun krant vertelt ze gewoon niet het hele verhaal en na jarenlange scheldkanonnades op de “linkse pers” van hoofdman Silvio zullen ze er echt Repubblica niet bij pakken om een compleet beeld te krijgen. En dan nog – je zult zien dat ook de vakbonden hoegenaamd niet geïnteresseerd zijn in het kwaliteitsprobleem, want je kunt als arbeidersvoorman natuurlijk niet beweren dat jouw arbeiders rotzooi afleveren.

Italianen beseffen vaak helemaal niet dat Italiaanse industrieprodukten in het buitenland niet bekend staan om hun uitstekende kwaliteit. Integendeel, de propaganda voor il Made in Italy komt je de oren uit. Een Italiaanse vlag als kenmerk van kwaliteit! Ik heb ze zelfs op mijn schoenzolen, op het loopvlak. E viva! Ik zou met een grote boog om Italiaanse spullen heen lopen als ik het kon, eerlijk waar. Zelfs het bestek in onze keukenla lijkt wel van zink, zo makkelijk buigt het. Sciolingen (!), made in Italy.

Het onderliggende probleem in Italië is het nationalisme. Ooit in Nederland een bange droom uit een bruin verleden, maar tegenwoordig ook bij u weer helemaal in de mode. Maar dit zijn de gevolgen – een land wat zichzelf niet kent, wat zijn gebreken niet beseft, en er dus nooit iets aan zal kunnen veranderen. Nationalisme is je zaak beargumenteren met een vlag. Zoals Gianni Alemanno, tegenwoordig burgemeester van Rome, toen het noodlijdende Alitalia gered moest worden. Dat moest omdat het Al-Italia is, AL-I-TA-LIA, scandeerde hij tijdens een discussie op televisie. Andere argumenten had hij niet.

Alitalia is nog steeds een puinhoop. AnsaldoBreda heeft broddelwerk afgeleverd en de vakbonden vrezen nu voor de toekomst van het bedrijf. Maar de leiders van dit land blijven op de industrie wijzen als motor van de economie, en als uitdragers van de eccellenza van il Made in Italy in het buitenland. U vindt onze eccellenza in de uitzoekbak, drie voor een tientje. Onder die berg Chinese spullen.

Advertisements

6 Comments

  1. Ik kan me toch niet aan gedachte onttrekken dat de ‘ollanders ook een aandeel hebben in dit debacle. Die willen namelijk graag goedkoop op de eerste rij zitten en zijn niet te beroerd om te bezuinigen op veiligheid. “Ach, weet u wat, laat die stalen klinknagels maar zitten, het vriest hier toch bijna nooit.” Likje verf erover en niemand die het ziet. Mark my words. Over een paar jaar storten hier complete nieuwbouwwijken in!

    1. Zou heel goed kunnen. Maar dan is de volgende vraag of je Siemens (van de ICE) of Alstom (van de TGV) zo gek zou krijgen om een halfbakken produkt af te leveren.

      1. Na enkele jaren in Duitsland te hebben gewerkt vermoed ik dat het onwaarschijnlijk is dat Siemens een halfbakken product zou willen afleveren. In de tijd dat ik er werkte was de technisch controle zo streng dat je met één loshangend kabeltje riskeerde 15.000 m2 expositie niet door te laten gaan.

  2. Ik heb spul op mijn fiets van Campagnolo, Selle italia en Columbus. Prima spul. Dat maken ze in Japan niet beter. Mijn camera staat op een Manfrotto statief. Gaat nooit kapot. Degelijk spul. Niks mis met italiaanse dingetjes.

Comments are closed.