Zoek de verschillen

Zweden verbiedt vanaf 1 juli alle fotografie of film in de privésfeer, ook als de beelden op straat, in de tuin of bijvoorbeeld tijdens verjaardagsfeestjes thuis worden gemaakt“, toetert het onvolprezen copypasteclubje nu.nl vandaag. Ja, dat trekt lezertjes natuurlijk. Maar wat is er waar van?

Ik lees geen Zweeds, maar Google Translate wel. Laten we om te beginnen eens zoeken op de Zweedse woorden voor Sweden, photos en law. Ik werk met Google altijd in het Engels, want dat begrijpt Translate veel beter dan Nederlands. Het geeft me Sverige, bilden en lag. Dit nu gooi ik door de gewone Google heen en ik klik daarna op News. Ik bedoel maar, het is niet iets waarvoor je een master journalistiek nodig hebt, zeg maar. Zelfs ik kan het.

En zie: Lag om kränkande fotografering träder i kraft 1 juli, kopt Sverige Radio. Nu ben ik een bescheiden taalbeestje dus misschien zie ik wat meer dan u, maar ik ruik al nattigheid als ik kränkande fotografering lees. Want dat lijkt wel heel erg op krenkende fotografie, of niet?

Maar goed, er bestaan tussen twee verwante talen heel veel valse vrienden, dat weet iedereen die te weinig Duits spreekt en het toch probeert, dus laat ik het hele artikel maar weer door Google Translate trekken. Niet perfect, maar bij gebrek aan kennis van het Zweeds zeker niet verkeerd. En wat lezen we dan, taalfouten van Google incluis?

As of July 1, the law take effect, which means that it will be forbidden to photograph or videotape someone secretly in his private environment such as at home or on the toilet or in a dressing room.

Juist. Er staat niets over toestemming vragen of over verjaardagsfeestjes, en al helemaal niet over privéfotografie. Je mag niet stiekem iemand in zijn privéomgeving fotograferen. De topless zonnende buurvrouw bijvoorbeeld. En wat betreft de straat die nu.nl erbij gefantaseerd heeft: er staat toch echt in de privésfeer. En dat is dus niet buiten op de openbare weg.

UPDATE: Nadat Joop al rectificeerde (en mij daarbij bedankt) komt nu ook nu.nl met een nieuw bericht.

2 Comments

  1. http://www.nu.nl/media/3487894/zweden-verbiedt-fotografie-zonder-toestemming.html

    Begin me meer en meer te ergeren aan dit artikel en de onjuistheden die er in voorkomen.

    “…zijn de voorwaarden onduidelijk.”
    Onduidelijkheden? Het Zweedse fotovakbond is er meer dan duidelijk over:
    http://www.sfoto.se/f/nyheter/lag-om-krankande-fotografering-hur-paverkar-den-mig-som-yrkesfotograf

    “Het gemiddelde vakantiekiekje mag je gerust nog nemen, als het maar niet zonder toestemming bij mensen thuis is.”
    Een erg misleidende formulering. Het verbod geldt het maken van vernederende/krenkende foto’s/films, en heeft niets te maken met het “gemiddelde vakantiekiekje”. Vanzelfsprekend kan men om toestemming vragen uit beleefdheid, maar dat is absoluut geen eis in tegenstelling tot wat dit artikel beweerd.

    “…voorkomen dat het privéleven van haar burgers zomaar met iedereen wordt gedeeld…”
    Het doel is om te voorkomen dat er heimelijke opnames worden gemaakt van de afgebeelde in zijn/haar private omgeving. Voorbeelden hiervan zijn het heimelijk filmen van een persoon in de badkamer, een slapende persoon die wordt blootgesteld aan seksuele handelingen, of het fotograferen met een verborgen kamera van personen die seks hebben zonder dat ze zich bewust zijn van die opname.

    “…Op Zweedse scholen geldt al langer een fotografie- en filmverbod van mensen, vooral om de privacy van de kinderen te beschermen…”
    Er bestaat geen wettelijk verbod hiervoor.

    “…Daar mogen ouders bijvoorbeeld ook het kerstspel van hun kinderen niet in beeld vastleggen als de schooldirecteur vreest dat er ook anderen op het materiaal terechtkomen…”
    Dit voorbeeld staat helemaal los van het onderwerp, en kaart aan dat een schooldirecteur tot een dergelijk besluit kan overgaan wanneer bijv. het risico voorkomt dat een opname van een kind met een beschermde identiteit wordt gemaakt.

    Interessant voorbeeld van hoe slechte journalistiek kan leiden tot paniekzaaiende onnodige misverstanden. Het verbod geldt kortom alleen het heimelijk maken van vernederende/krenkende foto’s of films (maw zonder toestemming) wanneer de afgebeelde persoon zich thuis bevind, op een toilet, een omkleedruimte of soortgelijke private ruimtes.

    Med vänliga hälsningar
    /Edwin Rovers

    PS Stuur me een PM via FB in het geval je meer wilt weten over Zweden.

    1. Ik ben blij dat je mijn vermoedens bevestigt – het blijft een gok om een artikel te interpreteren op basis van Google Translate.

Comments are closed.