De Giro kwam voorbij

Hoewel de straten niet roze gekleurd waren, was er toch aardig wat volk op de been om de doorkomst van de vijfde etappe van de Giro d’Italia te zien, in mijn eigen stadje Rende, op tien minuten loopafstand. Ongetwijfeld had het tijdstip, half één, vlak voor pranzo, te maken met de aanwezigheid van veel kijkerspubliek.

polizieHet is een kortstondig genoegen. Het is dat we een kopgroep hadden van zes vroege vluchters, plus nog een achterblijver, anders was het hele feest binnen twee minuten voorbij geweest.

Dat is dan exclusief de karavaan politieauto’s en -motoren, jaloers bekeken door deze vriendelijke exponent van de mindere goden van de Polizia Provinciale, met zijn uniform in onvervalste Gruppenführer-snit. Maar geen Italiaanse fan laat zich door zo’n Moffenpak de les lezen, dat weten wielerfans allang.

Het kopgroepje van zes man was voorbij voordat de meeste mensen er erg in hadden. Dat is het nadeel van aan de koers staan: je hebt geen idee wat er aan het gebeuren is totdat ze opduiken. En je weet pas wie het zijn als je het opzoekt. En dat heb ik maar even gedaan.

kopgrpDus kan ik u melden dat we kijken naar Tomas Gil (Androni), Stefano Pirazzi (Bardiani), Alan Marangoni (Cannondale), Ricardo Mestre (Euskaltel), Brian Bulgac (Lotto) en Rafael Andriato (Vini Fantini), in volle vaart op de Via Alessandro Volta, langs het plaatselijke spoorwegstation Castiglione Cosentino.

En dan komt het peloton! Tsja. Ik heb maar wat plaatjes geschoten. Het ging niet bijzonder snel – in Maastricht jaren geleden veroorzaakte het voorbijrazende Tourpeloton nog een windvlaag, maar de heren hadden er vandaag nog niet veel pletonzin in. En wat zien we? Een onderonsje tussen een Sky-renner en een Colombiaan. U mag zelf uitzoeken wie dat zouden kunnen zijn, maar ik vermoed dat de Sky-man Rigoberto Uran of Sergio Henao Montoya is. Want dat zijn de Colombianen in Britse dienst.

skyEnfin, er moest nog even geprutst worden aan het stuur van de Wit-Rus Kanstantsin Siutsou van Sky, wat voor de toeschouwers een mooie gelegenheid was om nog een foto te nemen. Daarna reed er nog een achterblijver langs en was de gebeurtenis van de eeuw in ons stadje weer voorbij.

fine

De abominabele kwaliteit van de foto’s is te wijten aan mijn antieke Fuji Finepix 201. Mijn andere camera is echter kapot.
This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , . Bookmark the permalink.

8 Responses to De Giro kwam voorbij

  1. Coos van Leeuwen says:

    En voor de volledigheid, Brian Bulgac is een Nederlander in dienst van het Belgische Lotto.

  2. Rob says:

    Ik ben inmiddels zodanig geconditioneerd door het leven in Calabrie dat de grijze Renaultbus met het bord Fine Gara Ciclistica (Einde Wielerkoers) in mijn herinnering al een matgrijze, stokoude, walmende Iveco Daily was geworden.

  3. Chris Hesse says:

    Dit is pas een actuele update ‘live uit de koers’. Mooi!

  4. Rob says:

    Voor de lol: hier stond ik (maar dan niet midden op de weg) http://goo.gl/maps/nK2mc

  5. Sante Brun says:

    Die foto’s zouden bij handig door Photoshop heenhalen nog aardig opknappen.

  6. Doet me denken aan de Amstel Gold Race die ik als Zuid-Limburgs jongetje af en toe voorbij zag flitsen. Mijn vader vond dat prachtig, ik ervoer ongeveer wat je hierboven beschrijft: snel voorbij, en wat heb ik gezien?

    • Rob says:

      Ik vond het tijdens de Rotterdam Marathon, elk jaar langs ons huis, mooier om binnen te kijken hoe ons huis op TV kwam dan buiten hoe de lopers passeerden. Want dan zag je je buurtje vanuit een heli. Veel leuker!

Comments are closed.