De W van Wut?

De zon op het balkon stemde me mild en ik betrapte me op een vergoeilijkende gedachte over John Ewbank’s Koningslied. “Zo’n Koningslied is eigenlijk ook niet voor ons”, schoot het door me heen. ‘Ons’, dat zijn de mensen in mijn timeline op Twitter. ‘Ons’, dat is het intelligente deel van de bevolking – waar ik mezelf voor het gemak maar even toe reken. En dat is nu precies het probleem.

Ewbank heeft een lied geschreven wat bol staat van die elementen waarvan paarse broeken vinden dat ze Nederlandsheid en jeugd uitstralen. Geforceerde verwijzingen naar dijken, voetbal, hoe klein we zijn en stamppot, en natuurlijk moet er gerapt worden, want rappen is jong en straat. En dus komt Lange Frans weer opdraven, want een slechtere hebben we niet sinds MC Miker G en DJ Sven (van de Holiday Rap uit 1986) zijn opgehouden. Lange Frans, die gewelddadige maar o so gefoelege jongen die Ewbank nog kent uit de Borsato-tijd.

Als Lange Frans straat is, dan is het een straatje in een vinexwijk, laten we wel wezen. Het Koningslied past daar perfect bij. Het is een RTL4-lied, een ontbijtprogrammalied – met andere woorden, het is een aartscommercieel wanprodukt zonder enige werkelijke gevoelswaarde. En ik wil me helemaal niet elitair voelen, maar ik kan niet anders. Het is mijlenver onder mijn niveau en geloof me, mijn niveau is zo hoog niet. Ik luister echt niet de hele dag naar John Coltrane, al zou ik eerder tot hem bidden dan tot een of andere god. Mijn favorietenlijstje op YouTube bevat fake commerciële pulp van Cypress Hill en zelfs de redelijk verschrikkelijke Gipsy Kings. Het hoeft niet altijd – Bamboleoooooo, bambolea! – moeilijk te zijn.

Verwijt me dan ook niet dat ik mezelf overschat – verwijt het John Ewbank en wie dit georganiseerd heeft dat u wordt onderschat. U krijgt deze politiek correcte, geforceerde en taalkundig rampzalige drol door de strot gepropt, en of u allemaal maar even wilt meezingen. Terwijl het om te beginnen al helemaal geen meezinger is. Dan hadden ze Willy Alberti moeten opgraven en die wekte tenminste nog de indruk dat hij Juliana bedankt méénde.

 

This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to De W van Wut?

  1. Pingback: Rob van Kan, bloggend als Edge of Europe:

  2. Pingback: Rob van Kan, bloggend als Edge of Europe:

Comments are closed.