Shock value

Zo makkelijk als het is om mensen zonder verstand van kunst te behagen, zo makkelijk is het ook om diezelfde mensen te choqueren. Het is een spel met dezelfde basale emoties – schilder een droevige hond en ze vinden het mooi; maak een handtas van een kat en ze zijn boos. Neem iets wat iedereen mooi, lief of schattig vindt en doe er iets ongehoords mee – de reacties zijn voorspelbaar. Dat is precies mijn bezwaar tegen Tinkebell: haar ‘choquerende’ werk overstijgt het niveau van de jongen die de Taj Mahal swaffelde nauwelijks.

Goed, Tinkebell heeft een boodschap die verder reikt dan kijk-mij-en-mijn-lul-eens, maar veel verder dan Marianne Thieme komt ze niet. Misschien verwacht ik wel te veel, maar het is me toch allemaal een beetje te plat. Nou ben ik iemand die op de vraag wat mijn favoriete dier is, steevast bistecca alla Fiorentina antwoordt, dus behoor ik sowieso niet tot de doelgroep, maar enige diepgang kan ik maar niet ontdekken. Dierenliefhebbers zijn inconsequent? Vertel me eens iets nieuws, daar heb ik geen TedX voor nodig.

secessChoqueren, sowieso, waarom zou je nog? Het urinoir van Marcel Duchamp is vijfennegentig jaar oud en is vooralsnog door geen enkel nieuwer kunstwerk voorbijgestreefd qua shock value – het maakt nog altijd mensen boos. Van het choqueren van de kunstwereld zelf zijn we afgedaald naar het choqueren van de gewone man – iemand die al gechoqueerd is als op de rotonde bij zijn Vinexwijk een modern kunstwerk wordt geplaatst in plaats van een precies gelijkend standbeeld van Pim Fortuyn. Iemand die met andere bejaarden een busreis naar Wenen maakt en die tussen alle operettetruttemarij door ontdekt dat het beroemde Jugendstilgebouw van de Secession ontsierd wordt door een foto van een wijf in d’r blote kut! En reis ik daarvoor helemaal naar Wenen!? Is dat nou kunst? ‘t Is toch een schande, Geurt!

Tsja, als dat zelfs in de hoofdstad van de truttigheid gewoon kan, voor het oog van honderdduizenden toeristen die er dagelijks als vee langs gevoerd worden, waar blijf je dan nog met je shock value. Misschien moesten we maar eens wat nieuws bedenken.

This entry was posted in Uncategorized and tagged , , . Bookmark the permalink.