Verhoudingen

Elf retweets voor zoiets. Het zal wel aan mij liggen, maar ik vind dat dus, eh, bij de beesten af om zo’n vergelijking te trekken. En ik denk dat het omgekeerde geldt, ik denk dat enorm veel mensen zich verliezen in de liefde voor arme beestjes om maar vooral niet te denken aan hun medemens. Want de medemens in nood, die kost geld. En die heeft een enge religie. En een raar kleurtje en vieze etensluchtjes. We draaien ons in allerlei bochten om redenen te bedenken waarom we ze niet kunnen helpen, niet zouden moeten helpen, niet mogen helpen. 

Nee, gooi een stervende vis op het strand en heel Nederland praat nergens anders meer over. Gelukkig, dan hoeven we het in deze donkere dagen even niet te hebben over zinkende bootjes met vluchtelingen.  Over de schrijnende situatie in hun thuislanden, die wij hebben helpen creëren met onze koloniale hobbies, onze steun voor hun dictators, onze  wapenhandel, onze handelsblokkades. We willen zelfs wel het leger inzetten om de vis uit zijn lijden te verlossen. Maar Spanje, Italië en Griekenland hoeven niet te rekenen op onze strijdkrachten om vluchtelingen uit zee te scheppen. “Intercepties“, oftewel het stoppen van de bootjes en het aan boord nemen van de vluchtelingen, daar doen we niet aan. Voor je het weet gaan ze asiel aanvragen, die zwartjes. Doe dat maar in Spanje, Italië of Griekenland. Dan doen wij vervolgens heel moeilijk over steun voor die landen en leer je het vanzelf wel af, dat vluchten.

Want Nederland is een land van dierenliefhebbers! Toch? Daarom dat types die drie hoog achter in een bruingerookt tweekamerflatje twee bouviers houden die hun leven lang geen bos zullen zien, volledig loos gaan op Tinkebell. Ik kan rustig opschrijven dat ik Anders Breivik een held vind. Daar hoor ik nooit meer wat van. Ja, Peter Breedveld zal wel iets schrijven, en die krijgt dan weer te horen dat hij veels te ver gaat. Maar als ik een handtas maak van een kat, dan stromen de doodsbedreigingen binnen.

Ik weet ook wel dat het één het ander niet uitsluit, en dat je je best druk kan maken over walvissen én vluchtelingen én hamsters én gaarkeukens én zeehondjes, maar de verhoudingen zijn volledig zoek. Want u had dat linkje over die zinkende boot met vluchtelingen uit de tweede alinea waarschijnlijk helemaal nog niet gezien. Komt-ie nog een keer. Het is een bericht van vandaag, toen gans het lieve vaderland zich bezig hield met een stervende bultrug.

11 Comments

  1. Ten eerste is een walvis geen vis, maar een zoogdier. Ten tweede lees ik in je stuk dat je verontwaardigd bent omdat ‚Nederland’ zich druk maakt over een gestrande bultrug en niet over bootvluchtelingen, maar zo kun je natuurlijk allerlei verbanden gaan leggen tussen waar ‚Nederland’ zich NIET druk over maakt en de bultrug. Probeer dit ongelukkige dier eens als individu te zien, misschien begrijp je dan dat mensen zich om hem (of haar) bekommeren!

    1. “Probeer dit ongelukkige dier eens als individu te zien.” Er liggen achttien dode individuen op een Grieks strand, en dat zijn godverdomme ook de eersten niet, en ik moet op zoek naar het individu in een dier. Dat is nu precies wat ik bedoel. Totaal geen besef van verhoudingen.

  2. Je begint met ik denk en dat is juist het kenmerkende voor het hele bestaan. Alles is subjectief er is geen waarheid. Daarom kan jouw verhaal naast alle zorg om dieren bestaan. En in beide gevallen geldt dat er een geaccepteerde blindheid bestaat voor de echte bedreiging. Explosieve mensengroei ten koste van de flora en fauna. Helaas is de overmacht van de één over de ander een absolute een garantie voor de totale ondergang van het geheel. Daarom raakt een moordpartij in een basisschool mij niet harder als een stervende bultrug op een zandplaat. Wat mij wel raakt is de arrogantie van de zogenaamde deskundigen en de politiek. Ondertussen heeft deze groep wel de regels zo gemaakt dat over de andersdenkenden geregeerd kan worden. En dan bkijkt dat we in een schijndemocratie leven.

  3. Je hoeft niets, ik stel het je slechts voor, maar je mededogen strekt zich blijkbaar niet uit naar dieren. Dat is je goed recht. Zoals het mijn goed recht is om me wel om dierenwelzijn te bekommeren. Dat recht lijk je mij echter te ontzeggen op grond van een (volstrekt willekeurige) vergelijking met het betreurenswaardige lot dat deze achttien bootvluchtelingen heeft getroffen. Kan die bultrug er iets aan doen dat ze verdronken zijn? Nou dan!

    1. Ik ontzeg niemand enig recht. Ik keer me af van de gemiddelde Nederlandse “dierenliefhebber” die namelijk geen dierenliefhebber is. Er heeft precies één persoon in mijn timeline vandaag gemeld dat het een onderzoek waard is om te ontdekken waarom walvissen de weg kwijt raken. Dat was een verstandige opmerking, en een Marianne Thieme waardig. Maar zij maakte die niet; zij koos ervoor om in een bootje te gaan zitten en een mediacircus te creëren, voor eigen gewin.
      Ik maak er geen geheim van dat ik geen dierenliefhebber ben. Maar ik wil best weten waarom zulke zeldzame en majestueuze dieren min of meer zelfmoord plegen. Ik heb er helaas vrijwel niemand over gehoord. Het was 100% emotie vandaag, tot Pechtold en Samsom aan toe, en verstand kwam er niet bij kijken. En dan vraag ik me af: waar is die emotie over het lot van duizenden vluchtelingen op de Middellandse Zee? Mag ik?

  4. dag Rob, ten eerste heb je geen idee wat hier aan tafel met de kinderen is besproken. Hoe we schrikken van gelukszoekers die het niet redden. Dat er op school maandag aandacht aan wordt besteed. Daarnaast wordt er iets dichter bij huis een bultrug, een zoogdier, van het leven beroofd. Dat doet me pijn. En ik uit mijn ongenoegen daarover. Hoop dat ik een klein steentje bij kan dragen. Het is namelijk mogelijk je om EN mensen EN dieren te bekommeren. Op een zelfde dag. Het is het gedrag dat types als jij en bv. Peter breedveld patent op lijken te hebben. Je superieur voelen aan het gepeupel. Nederland uit zijn ongenoegen. Jullie komen wel met iets ernstigers elders waardoor wij maar dom zijn. In vergelijk met jullie. Ik gooi jou op twitter voor de voeten dat jij 18 doden erger vindt en dat ik jou dan wel weer kan wijzen op een paar duizend dode aidsbabies. Er is altijd wel iets ergers namelijk, want dat is wat je doet. Ik mag me niet en druk maken want het is maar een “vis” en jij hebt een krantenartikel dat veel erger is. Je scoort gemakkelijk binnen je eigen parochie en blokt iedereen die je tegenspreekt. Zo houd je je eigen koninkrijk in ere en dat is je goed recht. Ik kom je hier persoonlijk meedelen dat ik geregeld een traan laat om mens en dier. De wereld is soms hard. En je probeert je steentje bij te dragen. Jij lijkt enkel makkelijk te willen scoren over de rug van in dit geval een stervend medebewoner van ook jouw aarde. Ik hoop dat op de dag dat jij sterft mensen die om je geven niet te horen krijgen dat ze zich niet aan moeten stellen omdat er 5 Polen in een busje zijn omgekomen. Ik vind dat namelijk harteloos. En dat wilde ik even kwijt. De door jou geblockte troll globalriot. Het ga je goed en ik wens je wijsheid toe en iets meer inlevingsgevoel. Ook wanneer het zaken betreft die jij niet interessant vindt. En blocken doe je met stalkers. Niet als verstandige volwassenen onderling imo. Groet.

    1. Ik was een “stoere man”, een “roeptoeter”; Breedveld een “aandachtshoer” en (zie ik nu) Lamyae “misselijkmakend”. Ja, dan block ik je want dat is dus geen manier om te discussieren. Niet eerst komen schoppen en schelden en dan janken dat ik je block. Geen zin in dat soort dramahoeren.

  5. Ik hoor intussen dat er, na het dieptepunt dat ‘de Nederlander’ bewerkstelligde door de walvisjacht, weer vele tienduizenden bultruggen rondzwemmen in de wereldzeeën, voor een deel achterna gezeten door meneer Attenborough. De bultrug op de Razende Bol was de weg kwijt, en voor mij mag worden uitgezocht hoe dat is gekomen. Maar voor de rest is het dus een detail uit de natuur die tot nu toe niet geschrokken lijkt van de mening van de Nederlandse dierenliefhebber, en dus ook niet op haar schreden zal terugkeren. Integendeel. Wie een fout maakt, gaat dood, dat is een natuurwet. Punt.

Comments are closed.