Bekschrobbers

Elke drie, vier maanden verschijnen er in huize Edge twee nieuwe tandenborstels. Niet alleen in Nederland zijn we opgevoed met vier Jordans per jaar – het is ook in Italië de norm. En elke drie, vier maanden heb ik weer een heel ander ding in mijn handen.

Ik heb tandenborstels in mijn smoel gestoken die ontworpen zijn door Pininfarina, tandenborstels met drie verschillende lengtes en/of drie verschillende kleuren en/of onder minstens vier verschillende hoeken geplaatste borstelharen, tandenborstels die hard waren, tandenborstels die zacht waren, tandenborstels die én hard én zacht waren, en deze keer zelfs een Colgate-borstel met een kneiterirritant rubberen schrobdingetje op de bovenzijde van de kop. Waarom? Geen idee.

Het is al erg genoeg dat we in deze smetvreselijke tijden een klein doosje over de borstelkop krijgen, opdat eventueel door de lucht zwevende terroristische microben niet de kans krijgen om in uw mond een slachting aan te richten. Dat dit betekent dat we uiteindelijk onze eigen badkamer alleen nog kunnen bezoeken in een hazmat suit, omdat we diezelfde bacteriën anders gewoon inademen, daar zeuren we niet over.

Maar waarom? Waarom moet ik elke drie maanden een compleet opnieuw uitgevonden tandenborstel in mijn handen krijgen? Woedt er een waanzinnige concurrentiestrijd en moeten de tandenborstelgiganten van de wereld mij elke keer weer compleet verrassen om hun moeizaam bevochten marktaandeel te behouden? Dat zal toch de achterliggende gedachte zijn – maar is die terecht? Kijkt de consument werkelijk naar de, heu, innovatiegraad van de verschillende bekschrobbers in het schap alvorens zijn keuze te bepalen? Ik heb mensen in winkels over veel dingen horen kleppen, maar nog nooit over tandenborstels.

Gaat het om overheidsuitgaven, dan vraagt de burger al snel wie dat moet betalen, of liever gezegd wéét de burger al meteen dat dat VAN MIJN BELASTINGCENTEN wordt bekostigd. Maar de designbureaus, tandheelkundig experts, marketingmensen en afdelingen innoveesjen die kennelijk 24 uur per dag, 7 dagen in de week werken aan nòg betere tandenborstels, die betaalt u natuurlijk gewoon ook. Wij in ieder geval wel – in onze supermarkt vind ik alleen nog maar heul speciale, geavanceerde 2.0 mondhygiënesystemen. Tegen betaling van pak ‘m beet drie euro vijftig mag ik er eentje mee naar huis nemen. Zouden er nog gewone tandenborstels tussen staan, voor pakweg een euro, dan kocht ik er daar eentje van. Maar die keuze is mij niet gegund. Geld moet rollen, en wel hùn kant op.

This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , . Bookmark the permalink.

4 Responses to Bekschrobbers

  1. Rob says:

    Overigens, vier tandenborstels? Laat me raden. De tandartsen besloten dat twee tandenborstels genoeg was, maar besloten om drie te zeggen omdat de mensen toch altijd minder doen dan waar zij om vragen. De marketingjongens bedahten toen vier omdat dat toch weer 1/3 meer omzet betekent, elk jaar. En zo kopen we dus twee keer de hoeveelheid die we nodig hebben. Vermoed ik.

  2. Sante says:

    Mijn tandenborstel is een jaar of tien oud, dat ook goed? Daar komt natuurlijk bij dat ik al bijna drie jaar geen tanden to speak of meer heb.

  3. Ze raden je ook een elektrische aan. Dus wij 4 jaar geleden eens een aanbieding gekocht van Braun.
    Normaal moet je daar 2 keer per dag je bakkes mee kunnen schrobben. Dat wordt moeilijk want hij moet minimaal 1 nacht laden.
    Ze slijten nog veel harder en als je er al 1,5 maand mee doet mag je blij zijn. Steeds de aanbiedingen gekocht met 2 extra borstels voor ongeveer 15 euro, maar dan nog.
    8 keer per jaar tikt lekker aan.
    Ik heb nog nooit zoveel klachten gekregen van de tandarts.
    Na weer een behandeling precies aan 1 kant en tegenoover elkaar begon de ellende. Weer terug.
    Maar noppes. Van de week voor de 2de keer.
    Ja, maar mijn vrouw had gezegd dat je knarsetand.
    Dus heb je eigenlijk zo’n duur plaatje nodig van over de 200 euro.
    Cariës is onder kontrole. Nu dit weer na erosie.
    Volgens mij is het gewoon erosie.
    En slijten je tanden harder van die nieuwste borstels die overal bij komen.

    Nee, ik knars niet en ook niet in mijn slaap.
    Een tijd terug zei hij het tegen mijn vrouw.
    Die heeft nooit hetzelfde probleem met kauwen gehad.

    Die tandenborstels met dat rubbertje is om je gehemelte mee te schrobben.
    Zodat je niet uit je bakkes gaat ruiken.
    Een schraper hebben ze daar ook voor.

    Overigens schijnt fluoride helemaal niet zo gezond te zijn.
    Maar het verdient wel lekker.

    Ik poetste vroeger met prodent.
    Volgens mij deed dat al niks.
    Ik probeer nu tandpasta zonder fluoride te vinden.
    Bestaat al niet meer.
    Zelfs het merk dat beweert die te verkopen.
    We worden gewoon besodemieterd.

  4. Rob says:

    Een slechte adem komt vooral uit je longen en niet van je gehemelte. Het is allemaal megafopperij, het aanpraten van problemen die er niet zijn om je oplossingen die niet werken aan te smeren.

Comments are closed.