Verdomhoedje

Het is één van die Nederlandse dingetjes waar ik niet zo goed tegen kan. De verkleedpartij van Prinsjesdag. U zou het wellicht niet zeggen, maar ik heb meer met hoeden dan de gemiddelde Nederlander. Ik hou van hoeden, al draag ik zelf eigenlijk nooit een hoed.

Weinigen weten dat ik hoedenshows heb gepresenteerd met de hoedenmaakster Marleen Mangnus; nog minder mensen hebben mij wel eens met een hoed op gezien. Omdat in Nederland een hoed een statement van jewelste is, moet je sterk in je schoenen staan om er eentje te dragen als daar eigenlijk geen reden voor is. Het voelt als een uitroepteken op je hoofd.

Dat komt door Erica Terpstra, aanstichtster van het hoedjesgeweld op de Derde Dinsdag. Alleen de koningin droeg een hoed, totdat Malle Erica van de VVD dat in 1977 ook ging doen. Malle Erica Terpstra of all people, de koningin van het lekker-gek-doen met een glas te dure sjampies in je hand.

En dat is meteen het eerste probleem. Die damesdisputerigheid. Lallende chic. Champagneontbijtwerk. En daar zet je dan een mal hoedje bij op. Om op te vallen, natuurlijk, maar dat zeg je er niet bij – de valsige realiteit van het vooraan-willen-zitten zou de malligheid een beetje teniet doen. Tenslotte is Malle Erica begonnen met die hoedjes omdat ze vond dat de koningin veel te veel aandacht kreeg. Koningsgezind, die VVD’ers, totdat er een veurdeeltje te behalen valt, begrijpuwel?

En dan heb je nog de dames die niet zo disputerig zijn. Zij zijn van lieverlede zelfgeknutselde frutsels op hun hoofd gaan zetten, ongetwijfeld aanbeden door hun macrameeminnende achterhoede uit de crea-sector. Elke creatie een statement als een voorhamer want subtiel, daar doen we niet aan. Hoedjes met jachtvliegtuigen of autobanden, hoedjes met makkelijke slogans of vlaggetjes, en dit jaar dan de complete verkleedpartij van Thieme.

Ik zal het eens proberen uit te leggen. Als je een hoed draagt, doe dan niet alsof je een hoed draagt. Als ik een pak aantrek, loop ik ook niet te koketteren met mijn stropdas. Die zit er gewoon bij en een kenner zou er eventueel iets aan kunnen opmerken – even aangenomen dat ik een zeer exclusieve das heb, wat overigens niet het geval is. Ga geen bordjes verzetten om vooraan te zitten, tweet geen foto’s van je hoed. Je hebt een hoed op; dat doe je als vanzelfsprekend. Aandacht trekken is nog nooit chic geweest.

Weet waar je bent. In het bijzijn van Hare Majesteit moet niet u opvallen, maar het staatshoofd. Dat is het mens d’r vak, of je nu republikein bent zoals ik of niet. Mensen komen om haar te zien en juist Prinsjesdag is hét moment van de koningin als staatshoofd. Niet van Krista van Velzen en haar stapel autobanden.

En draag een mooie, goede hoed. Dat hoeft geen Ascot-achtige toestand te zijn. Er zijn in Nederland hoedenmakers die je ook voor een normale prijs een handgemaakte hoed kunnen leveren – de eerder genoemde Marleen Mangnus is echt niet de enige. Zij weten ook wat voor hoed je het beste staat.

Of draag gewoon géén hoed. Dat is beter dan de verkeerde hoed.

One Comment

Comments are closed.