Wenken voor de Engelandvaarder

Het enige dat je goed af gaat, is het dichttrekken van de deur. Dat herinner je je nog van toen je nog geen rijbewijs had en altijd aan deze kant instapte. Onmiddellijk daarna de bevreemding – je zit achter het stuur maar wat is de ruimte rechts enorm krap. En moet ik nu echt met links schakelen?

Wij reden dus door Schotland in een Britse huurauto, een Kia Cee’d. Het voordeel van een Britse auto, denk je voordat je er ooit in hebt gezeten, is dat je er elke keer bij het instappen weer aan wordt herinnerd dat je links moet rijden. Maar dat werkt zo niet – je gaat toch de fout in.

Behalve de spierpijn van het onwennige schakelen met links en de rare zithouding die je gaat aannemen, is het grootste risico van rechtsgestuurde auto’s dat je niet beseft hoeveel ruimte je nodig hebt voor de linkerkant van de auto. De eerste paar dagen heb ik nogal wat stoeprandjes en bermen meegepikt, vooral als er tegenliggers waren. Want tegenliggers rechts van je, dat is eng, dat kan ik je verzekeren. Bermen meepikken is daarentegen eng voor de bijrijder. Zeker bij zestig mijl per uur. Dat heb ik inmiddels ook begrepen.

Uw dw. dn. in een rechtsgestuurde Kia

Het links rijden is verder niet zo’n enorm probleem. Het is vermoeiend omdat je overal extra bij moet opletten en vooral rotondes zijn heel vreemd, omdat het verkeer van rechts komt en jij linksom er overheen moet. En rotondes, daarvan bouwen ze er elke dag een stuk of tien in Groot-Brittannië. Wie wegrijdt na een stop en geen ander verkeer ziet, moet even goed nadenken aan welke kant van de weg je moet zijn. Doe je dat niet, dan zie je snel genoeg of je het goed hebt gedaan. Dat hoeft helemaal niet tot noodsituaties te leiden – voor paniek is geen reden. Vooral in de toeristische gebieden zijn Britten die stomme buitenlanders gewend.

Niet verkeerd, zo’n Cee’d. Wel verkeerd gestuurd.

Onthou dat rechts voorrang heeft, net als in de rest van Europa. Nu ga je links en rechts door elkaar gooien, want je hele wereld is gespiegeld. Doe dus de eerste dagen kalm aan en probeer niet te wedijveren met de plaatselijke bevolking. Ze kunnen in deze omstandigheden echt allemaal veel beter rijden dan jij, zelfs Grandma McGrady in haar Nissan Micra.

Na drie dagen denk je dat je het begrepen hebt. Dit is het gevaarlijkste moment. Als een baas trek je lekker weg uit je parkeerplaats en geroutineerd zoek je de snelweg op. Maar die bereik je pas nadat je met het schaamrood op de kaken je auto weer naar de linkerkant van de weg hebt gestuurd. Want je hebt geen routine.

Gaandeweg ontdek je de voordelen van het links rijden. Rotondes zijn veel duidelijker, omdat het verkeer allemaal van rechts komt en dus van nature voorrang heeft en niet dankzij een uitzondering op de regels. Zijstraten van rechts zijn bovendien veel overzichtelijker als je links op de weg zit. (Zijstraten van links natuurlijk niet, maar die hebben geen voorrang.) De Britten hebben gelijk dat ze zich niet aanpassen: ze hebben eigenlijk het betere systeem.

Advertisements
This entry was posted in Uncategorized and tagged , , . Bookmark the permalink.

One Response to Wenken voor de Engelandvaarder

  1. Laurent says:

    Het gevaarlijkste blijft lopen; je kijkt de verkeerde kant op bij het oversteken.

Comments are closed.