Smalhout op zijn smalst

Professor Smalhout schreef deze week in de Telegraaf maar weer eens een vlammend betoog over hoe de verschrikkelijke linkse media en politiek de verschrikkelijke linkse Volkert van der Graaf hebben opgehitst om Pim Fortuijn, de Verlosser, om zeep te helpen.

Het is een aardige gedachtenkronkel van Smalhout. Ik geef toe, het is ietwat belegen, maar daar is het dan ook een aartsconservatieve oude man voor. Laten we voor de grap eens meegaan in de denktrant van de professor en vergeten dat het niets anders is dan nostalgie naar de dagen van weleer, toen er nog geen Marcial Hernandez bestond en zelfs Hilbrand Nawijn nog geen household name was.

Ik ben niet ongenegen om mensen die alleen maar ideeën uiten, mede schuldig te achten aan de gevolgen daarvan. Julius Streicher bijvoorbeeld, uitgever van Der Stürmer, deed voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog niets anders dan stukjes schrijven en toespraakjes houden. Je zou hem een opiniemaker kunnen noemen. Voor zo ver ik weet, heeft hij geen enkele Jood ooit een haar gekrenkt. Toch is hij door het Internationale Militaire Tribunaal in Neurenberg in 1946 veroordeeld tot de strop. Hoewel ik geen voorstander ben van de doodstraf, kan ik de redenatie van het Hof wel volgen. Een mens is niet alleen verantwoordelijk voor zijn daden, maar ook voor de gevolgen van zijn woorden. Zou ik Bob Smalhout kunnen overtuigen van de gedachte dat zijn leven echt geen zin meer heeft en hij springt uiteindelijk van de Brienenoordbrug, dan ben ik daar mede schuldig aan, dat begrijpt een kind.

Maar dan had ik graag ook de mening van Bob Smalhout gehoord over een zekere Anders Breivik die op basis van dezelfde ideologie die ook Geert Wilders en de zijnen propageren – namelijk dat de islam een levensgroot gevaar is voor Europa en dat linkse politici verantwoordelijk zijn voor haar verspreiding – 77 mensen vermoordde. Breivik kwam dus tot zijn daad door een jarenlange, niet aflatende haatcampagne tegen alles wat islamitisch en links was. Een campagne waar zeker Wilders maar ook Smalhout zelf bijdragen aan heeft geleverd.

Maar Breivik is Noorwegen. Dit is Nederland. Ik hoor het u denken. Nou goed, dan had ik graag even van Smalhout, Wilders cs. een schadevergoeding voor de beschadigde moskeeën in ons mooie Nederland. Dat mag je niet (via verzekeringspremies) op de hardwerkende Nederlander afwentelen. En wellicht zijn Geert en Bob en hun vriendjes ook wel genegen om aan de familie Kara verantwoording af te leggen voor hun islamofobe hetze.

Dus, Bob, wat doen we? Huldigen we de vrijheid van meningsuiting voor iedereen, dus ook de vrijheid om een rechtse politicus extreemrechts te noemen, of zelfs een buitengewoon minderwaardig mens, of geldt die vrijheid alleen voor diegenen die linkse politici voor nazislamitische hoeren uitmaken?

Lastig hè, Bob?

 

