Knäckebrödreclame

De lijst weerzinwekkende politici die met kinderen hebben geposeerd, is erg lang. Zo lang, dat promotiefoto’s met kinderen inmiddels een beetje heel erg not done zijn in de politiek. De lijst weerzinwekkende politici die met hun eigen gezinsleven koketteren, is iets korter. Silvio Berlusconi bijvoorbeeld stuurde in 1994 aan miljoenen Italianen een boekje vol foto’s van zijn gelukkige huisgezin. Dat was lang voor de bunga-bunga.

Je zult mij niet horen zeggen dat we straks lezen over wilde seksfeestjes in huize Samsom, met jonge stoeipoesjes die de dag erop ineens ergens in een deelraad of een Provinciale Staten opduiken. Maar heel veel zegt het natuurlijk allemaal niet, die huiselijke plaatjes uit de woning van de lijsttrekker – of uit een studio, wie zal het zeggen. De ietwat tragische knäckebrödreclame van de PvdA zegt alleen dat de campagnestrateeg een beetje dom is. En het jammere is, dat dat Samsom zelf is.

De reacties zijn dan ook voorspelbaar. Samsom poseert als bezorgde huisvader en zijn tegenstanders poseren in reactie daarop als bezorgde beschermers van kinderen. Je hoort ze niet over het bombardement aan kinderen in de reclameblokken en laat staan over de barrage van op kinderen gerichte reclame – want vier paarse broeken in een kantoortje die jouw kind via televisie en internet beïnvloeden, dat vinden we normaal, dat is de vrije markt, nietwaar. Maar dat terzijde. Ik zou ze eens willen vragen hoe ze tegenover het kinderpardon staan. Ik herinner me mijn vader niet om de poses die hij innam. Maar om hoe hij gehandeld heeft.

 

 

One Comment

  1. Met recht kan dit een verschrikkelijke reclame worden genoemd. Wat heeft dat hele ongetwijfeld lieve gehandicapte kind die binnenkort gaat rekenen en schrijven voor argumentatieve waarde? Het wordt het ook nog volledig los van een stelling vermeld. Iets van, stem op mij want ik heb een lief gehandicapt dochtertje.
    De leukste gesprekken heeft Diederik, zegt hij, met ‘Henk en Ingrid’. Ja joh, bazel niet. Henk en Ingrid zijn dom, en als je ze dat niet vertelt gaan ze denken dat hun matteklappe visie enige waarde heeft.
    Geef mij maar D66. Wel een boek met gesprekken ‘Henk en Ingrid’, maar toch wel een stukje duidelijker, en naar mijn weten niet een soortgelijk spotje.

Comments are closed.