Zuipen

Het is straks weer zomervakantie – tijd voor jongeren om naar het zuiden af te reizen, zich klem te zuipen en van een balkon af te storten. Of nee, dat doen natuurlijk alleen die gekke Engelsen. Nederlanders zuipen niet. Toch?

Kijk, wat mij betreft gaan jullie allemaal naar Salou en Lloret en Ibiza om je helemaal vol te laten lopen. Als je het maar niet hier doet, natuurlijk. Je moet alleen een paar dingen begrijpen over wat alcohol met je doet bij een graadje of veertig.

Allereerst koel je er dus niet van af. Je kunt nog zoveel breezers uit de vriezer open trekken, of ijskoude biertjes, maar het resultaat is dat je je warmer voelt. Dat merk je niet echt, want dan trek je gauw een andere open – tot je zo laveloos bent dat het niet meer uitmaakt of het min twintig of plus veertig is. Ik daag je uit om dat nou eens niet te doen. Ga zitten op je balkonnetje met uitzicht op het zwembad, laat die hitte even over je komen en neem dan een paar slokjes van je favoriete ijskoude alcoholdrankje. Niet meer.

Je temperatuur stijgt, je gaat meteen zweten. Geloof me, ik heb ervaring. Die bijna bejaarde Engelsen die wij om elf uur ‘s ochtends in Barcelona literpullen bier zagen hijsen, die hebben het gewoon niet begrepen. Spanjaarden zelf doen dat niet. Italianen ook niet. Niet omdat ze gewend zijn aan die temperaturen, want mijn vriendin kan er bijvoorbeeld slechter tegen dan ik, terwijl zij hier geboren is en ik in Rotterdam. Ze doen dat niet omdat het averechts werkt.

Alcohol verdunt je bloed en vermindert dus je capaciteit om je lichaamstemperatuur te regelen. Daarom vriezen stomdronken Russen dood in Moskou, en daarom krijg jij het alleen maar warm van al dat bier. Wat dacht je nou – dat je het van alcohol in de winter lekker warm krijgt en in de zomer lekker koel? Dat zou me het wonderdrankje wel wezen.

Er wordt hier wijn gemaakt, en honderden plaatselijke amari en aperitivi, en in het noorden ook bier. Het is niet dat Italianen niet weten wat alcohol is. Maar het echte zuipen, dat begint nu pas te komen. Overgewaaid uit Noord-Europa. Vergelijkbaar met de belachelijk dikke, gewatteerde winterjassen die je hier tot diep in april op straat ziet. Mode moet nou eenmaal en gaat tegen alle logica in, en dus zetten jonge Italianen het op een zuipen met hun glimmende, felgekleurde Blauer-jacks, al vallen de mussen dood van het dak.

Ik zei al, wat mij betreft laat je je helemaal vollopen. Maar word geen fashion victim. Drink overdag water, dat blijft het beste tegen de dorst, of eet vers fruit want dat is nog beter. Saai he? Maar dat gelul over bier dat “moet vanwege de hitte” is toch meer iets voor Ome Harrie op de camping in fokking Zevenbergschen Hoek. En hoe modieus is Ome Harrie nou helemaal?

