Floriade

Laat ik maar met de deur in het Nederlandse huis vallen: twee entreekaartjes voor de Floriade inclusief de kabelbaanrit van een kilometer, plus een plek op een afgelegen grasveld voor de auto: zeventig euro. Voor dat geld mag je over een veel te groot, voornamelijk leeg terrein sjokken en je tegoed doen aan een overvloed van reclame. Sinds Adidas de merknaam groot op shirtjes is gaan drukken, is betalen voor reclame heel gewoon geworden.

Je hoeft natuurlijk niet door het paviljoen van de Rabobank te banjeren, of in de honderd procent plantloze stand van Israël rond te kijken om je te laten inlichten over de vele goede werken van dit intens solidaire land, maar dan blijft er weinig anders over dan de paviljoens ‘van veertig landen’. Waarvan de meeste barakken met goedkope toeristensouvenirs blijken, en geen typische plant of bloem te zien. Zoekt u nog een gietijzeren Shiva, een folder over Trentino-Alto Adige, een handgesneden Afrikaans beeldje, een ei van onyx? Uitzonderingen waren Turkije, Indonesië, China, België en Spanje. En Noordrijn-Westfalen, met de voor die streek zo karakteristieke verbodsbordjes.

De Floriade is geen vakbeurs, geen toeristische attractie, geen festival maar van alles een beetje en dan net weer niet genoeg. De beloofde cultuur loopt u mis vanwege de enorme afstanden (wij hebben wel eens wat muziek gehoord die kwam aanwaaien vanaf een andere stand) maar die komt sowieso vrijwel niet verder dan de plaatselijke herremenie en een Afrikaanse percussieband. Die vindt u op Festival Mundial in Tilburg ook, net als de sponsors en de toeristentinnef uit Verweggistan. Bijkomend voordeel: daar betaalt u niet mee aan een nutteloos bouwsel langs een snelweg met de stuitende naam (uitslag van een prijsvraag in het plaatselijke huis-aan-huisblad wellicht?) Innovatoren.

 

This entry was posted in Uncategorized and tagged , , . Bookmark the permalink.

6 Responses to Floriade

  1. Krek. says:

    Maar goed, jij was dus naar de Floriade? Wie doet dat dan ook!

    • Rob says:

      Ha! Ik heb een vriendin die van bloemen en planten houdt. Dus die wilde dat zien, nu we toch in Nederland waren.

      • Krek. says:

        Wat een mens al niet doet voor de liefde. Naar bloemen en planten kijken! Ik ben één keer op de Floriade geweest, ergens in de jaren ’80 in Amsterdam als ik het wel heb. Maar dat was voor mijn werk als reisleider. Dus ik werd er voor betaald. Gelukkig maar, want manmanman wat was dat saai. Geef mij maar de Keukenhof! Of de Westfriese Flora, lekker klein.

  2. Rob says:

    Ach Krek, zij gaat weer met mij mee naar Krhanice (einde van de wereld in de bushbush van Tsjechie) om tanks te kijken.

  3. Sante says:

    Zo heeft ieder zijn hobby. En jij kunt weer weg, maar ik moet om de haverklap langs die toren die dat mooi-saaie Noord-Limburgse landschap definitief naar de kloten heeft geholpen, het lijkent waarachtig La Défense wel. (Beter goed gejat dan slecht bedacht, natuurlijk). Ik heb trouwens nog maar één zus en die is reisleidster en die is al maanden laaiend enthousiast, ze moet er twee keer in de week heen met een bus Engelsen, meen ik.

    En zo te horen aan de geluiden hier in huis moet ik er óók nog eens heen. Ik ben al aan het sparen.

  4. rob,

    straks kun je met je geliefde naar de chelsea flower show, en met een beetje mazzel regent het ook nog pijpenstelen. samen met zijn twee onder een paraplu. wat kan liefde toch mooi zijn. en dan straks met twee kleuters achter je aan.

Comments are closed.