Heilige Bomen

Gisteravond laat had ik er weer eens zo eentje in mijn timeline. Ene @Elsingh1st. Hij is tegen de  islam. Wat natuurlijk betekent dat ik voor de islam ben. Want het leven is een voetbalwedstrijd, dat weten we allemaal. En als je niet tegen bent, dan ben je dus voor. Ik weet het wel, het is zinloos om te doen, maar daar moeten we het dan toch nog maar een keer over hebben.

Als komende vrijdag alle moskeeën leeg blijven, ben ik een gelukkig mens. Als komende zaterdag in Jeruzalem de laatste orthodoxe rabbi zijn laatste vlecht afknipt, dan voel ik me beter. Als komende zondag de paus het raam open doet en er staat alleen een verdwaalde politieagent op het Sint-Pietersplein, dan is de wereld er volgens mij stukken beter op geworden.

Religies zijn ideologieën van het ergste soort. Ze zijn het beste te vergelijken met nationalistische denkbeelden, omdat ook die gebaseerd zijn op superioriteitsgevoelens. Onze god is de beste, ons land is het beste, en al die anderen zijn dus minderwaardig. Want, zoals ik al zei, het leven is een voetbalwedstrijd en die van 020… enfin, vul maar in.

Ik ben dus tegen de islam. En tegen het katholicisme, en het protestantisme, en het judaïsme, en het boeddhisme, en het hindoeïsme, en het shintoïsme, en zelfs tegen het aanbidden van de hoogste boom in het bos. Want vroeg of laat, leert ons de geschiedenis, wordt ergens iemand de schedel in geslagen omdat hij de Heilige Boom niet respecteert.

Maar wat mij betreft mag jij jouw Heilige Boom aanbidden tot je een ons weegt. Bouw er ook gerust tempels voor, met afbeeldingen van je Boom en met torens die de heerlijkheid van je Boom verkondigen. Je doet maar, als je mij maar met rust laat. Slaat er iemand een ander de schedel in, omwille van een Heilige Boom of een krasje op de auto of een verloren wedstrijd, dan pakken we de schuldige op en veroordelen we die. Zo werkt dat in een vrij land.

En dat is precies wat de PVV niet wil. De PVV vindt dat je sommige Heilige Bomen wel mag aanbidden en andere niet. De PVV wil de aanbidders van de verkeerde Heilige Boom allemaal straffen voor de daden van een enkeling. Niet omdat ze schuldig zijn, maar omdat ze dezelfde Boom aanbidden. En daarmee is de PVV net zo erg als een religie.

En nationalistisch zijn ze ook al. Dubbel foute boel. Weg ermee.

 

2 Comments

  1. Ik kan het alleen maar met je eens zijn.

    Helaas blijkt het religie en nationalisme gen ook te leiden tot blindheid en doofheid voor de waarde van je medemens maar vooral voor zijn gelijkwaardigheid. Wat volgens mij wel eens heel sterk zou kunnen duiden op een sterk gevoel van minderwaardigheid bij de aanhanger van het nationalisme en/of een religie, dat vervolgens omgezet wordt in een superioriteitsgevoel om dat gevoel van minderwaardigheid te compenseren.

    Dus in plaats van te onderzoeken waarom ze zo’n behoefte hebben aan het horen bij een religieus en/of nationalistisch groepje, geven ze liever af op groepjes waarvan hun voorganger zegt dat je er op mag afgeven. Maar ook zonder zich af te vragen welk belang hun voorganger heeft bij het afgeven op mensen buiten het eigen groepje.

Comments are closed.