Nebahat

De idiote preoccupatie met afkomst die de Nederlander in de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, is in volle hevigheid losgebarsten nadat de kandidatuur van Nebahat Albayrak voor het partijleiderschap van de PvdA bekend is geworden. Mensen die nooit (meer) PvdA zouden stemmen, beginnen al te schuimbekken bij de gedachte aan een allochtoon als partijleider.

De Reactiegraaf verzamelde de ergste. “Wat doet deze vrouw in mijn geboorteland met haar dubbele nationaliteit?” “A.U.B. alleen Nederlanders aan het hoofd van een partij.” “Albayrak de eerste Turkse minister president van Nederland. Hoe ver kunnen we zinken?” “Straks moeten onze dochters ook met een hoofdoek om lopen.”

Wie heeft jullie toch aangepraat – oh wacht, ik weet al wie. Waarom hebben jullie je laten aanpraten dat afkomst bepalend is voor iemands functioneren? Kan iemand me dat uitleggen? Is daar eh… statistiek over? En wat hebben hoofddoekjes met Albayrak te maken? Ik heb haar nooit met zo’n ding gezien. Een oppervlakkige beschouwer van het Nederlandse politieke toneel zou zomaar kunnen denken dat ons land ten prooi is gevallen aan een collectieve gekte.

Massale angstpsychose is misschien een betere term. De Nederlander blijkt vooral een bang baasje te zijn. Hij wentelt zich in zijn angst als was het een sleetse jas die hij toch maar niet wegdoet omdat hij zo vertrouwd om de schouders valt. Elk verstandelijk argument wordt weggehoond, of niet geloofd, of binnen tien minuten vergeten. Dokter, het kan nou wel zo zijn dat die stemmen niet echt zijn, maar ik hoor ze nog steeds in mijn hoofd!

Dat is ook niet vreemd met een heel koor aan politici, journalisten en bloggers die maar door blijven toeteren over het vermeende belang van etniciteit en de gevaren voor de bange Nederlander, inclusief al die zogenaamd progressieve fellow travellers van de PVV die ons op het hart blijven drukken dat we respect moeten hebben voor PVV’ers, of dat rechtspopulisme nu eenmaal normaal is. Je vraagt je af of zo’n Andor Admiraal wel eens heeft durven opschrijven dat de PVV moet leren dat de islam een normaal onderdeel van de democratie is. Maar dat zal wel niet, want de echte fellow traveller wil de massale angstpsychose van de Nederlander helemaal niet aanpakken. In tegendeel – het barst wat dat betreft van de pro-ana-achtige commentatoren in ons land die het monster permanent voeden.

Daarom, beste PvdA-leden, moet u allemaal op Nebahat Albayrak stemmen. Het maakt mij geen donder uit wat zij met de partij wil en eerlijk gezegd heb ik geen idee van de verschillen tussen de kandidaten, maar laten we elkaar geen mietje noemen: het interesseert buiten de partij geen hond wat jullie met de PvdA doen. Een politieke partij bestaat niet omwille van zichzelf, maar omwille van het land. En de ziekte waaraan ons land lijdt, vraagt om een krachtig medicijn.

 

 

 

6 Comments

  1. Die Albayrak gaat me de komende tijd toch een lading racistische bagger over zich heenkrijgen…Nou lijkt het me iemand die wel redelijk kan incasseren, maar toch…

  2. Omdat er dwazen rondlopen , zou de PvdA voor Albayrak moeten kiezen? Lijkt me nou net de verkeerde reactie.

  3. Goed artikel Edge. Ik had die Admiraal op bezoek, hij kwam reageren op mijn artikeltje over zijn stuk. Ik had zijn stuk samengevat:

    “Je moet als er een bezopen hooligan je tuin komt volkotsen en volschijten en je ruiten komt inslaan vooral niet reageren. Dan maak je het namelijk alleen maar erger. Begrijp dat dan toch! Neem gewoon een voorbeeld aan dat vriendje van die hooligan. Die doet niks en zegt gewoon giecheldegiechel en hihi-haha. Zo doe je dat!”

    Uitstekende samenvatting al zeg ik het zelf. Dat heeft Admiraal ook helemaal niet betwist. ;-)

  4. De mensen die zich tegen de kandidatuur van Albayrak hebben uitgesproken zullen bang zijn. Dit lijkt mij een soort buyer’s remorse—ze hebben zoveel tijd en emotie geïnvesteerd in hun racistische denkbeelden over allochtonen dat ze liever geen succesvollen willen zien. Dan wordt de cognitieve dissonantie te groot.

    Het is veel comfortabeler om te blijven geloven dat allochtonen een gevaar zijn dan onder ogen te zien dat er nooit een reden tot paniek was.

  5. @jvdheuvel: Andor maakt anders wel treffend het dilemma duidelijk van degenen die het rechtsroze gerel aan willen pakken. Als je het wijsvingertje heft en er iets van zegt, voed je het monster met linkjes en publicitair gewin. Zeg je niks, dan lijkt het alsof hun mening of gedrag heel acceptabel is. Catch22.

    Persoonlijk kies ik voor actief bestrijden, maar ik plaats zo min mogelijk linkjes naar de bron (toch wat van GS geleerd) en adviseer mijn lezers het schorriemorrie te mijden, om ze geen pageviews (financieel gewin) te gunnen.

  6. @HufterHunter, klopt. Niet alles in zijn stuk is onzin natuurlijk.

    Maar we hebben te maken met mensen die aan de ene kant met het tuig collaboreren en aan de andere kant zeggen dat jij ze moet negeren. Vond net weer deze:
    http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/binnenland/)/components/actueel/rtlnieuws/2012/02_februari/26/binnenland/Bleker_verontwaardiging_over_PVV_maakt_partij_groter.xml

    Het probleem is dat de mensen die zeggen dat de PVV maar ook het roze tuig moeten negeren vaak doodgewoon met hen collaboreren en samenspannen.

    En altijd op een wanstaltig achterbakse manier.

Comments are closed.