Ik word geen honderd

Rokers, vindt een meerderheid van u allen volgens het CBS, zouden meer zorgpremie moeten betalen. Dat is niet verbazend, want mensen nemen maar zelden de tijd om goed over zulke vragen na te denken.

Een bescheiden roker heeft elke twee dagen een pakje sigaretten nodig; in Nederland kosten 20 sigaretten nu €5,47. Daarvan is 19% BTW en 57% accijns: in totaal €4,1572. Koopt de roker elke twee dagen een pakje, dan stort hij of zij op jaarbasis €758,69 in de staatskas. Dat is grofweg driekwart van een goedkope zorgpolis. Let wel: dat is voor slechts tien sigaretten per dag – veel rokers komen daar ruim overheen.

Zou de staat besluiten om deze gelden exclusief aan de zorg te besteden, dan zouden de rokers bijvoorbeeld ook de beenbreuken van uw skivakantie kunnen bekostigen, en de sleutelbeenbreuken van overjarige hobbyfietsers, en de voetbalblessures van al die mannen die niet willen weten dat ze inmiddels over de vijftig zijn. Allemaal zaken die we met z’n allen bekostigen, die te voorkomen zijn, nutteloos zijn en vooral eigen schuld, dikke bult zijn.

U ziet mij niet op een grasveld achter een bal aan hollen of op twee planken van een spekgladde skipiste af donderen. Ik kijk liever toe, genietend van een bakje koffie en een sigaret. Ik heb namelijk geen buikje, geen zwembandjes en geen midlife crisis en dus doet u uw best maar. Ik hoef niet zo nodig. Ik breek dan ook geen ledematen.

U ziet mij straks ook niet in de krant als kwijlende, mummelende, niks begrijpende dwaas, op de foto met de burgemeester en de directeur van het zorgcentrum, omdat ik honderd ben geworden. Ik word namelijk geen honderd. Ik vang straks niet voor vijfendertig jaar of meer AOW en pensioen omdat ik zo beleefd ben om op een mooie leeftijd uit te stappen, in tegenstelling tot de meute nordic-walkende, wortelsalade knagende, meervoudig onverzadigde vetzuurkoppies die u vooral bij slecht weer langs de vloedlijn ziet. Zij vullen straks de zorgcentra. Kosten: €4500,– per maand.

Goed beschouwd zouden de gezondheidsfreaks meer zorgpremie moeten betalen, en meer pensioenpremie, en meer AOW-afdracht. Zij gaan er het langste gebruik van maken. Ik zeg met opzet niet dat ze ervan gaan “genieten”, want dat kunnen ze helemaal niet. Ze zullen op zeer hoge leeftijd eenzaam sterven langs het fietspad in de Kennemerduinen, in de regen, in een doorweekte The North Face-windbreker, met een verbeten trek op hun kop en hun nordic-walkingstokken in de verkrampte handen.

Telt u meteen even de ambulancekosten Kennemerduinen-Spaarneziekenhuis bij de totale kosten op?

4 Comments

  1. hhahaha, Rob, heel goed, originele verslaafdenpraat, Dit is trouwens een herhaling van jaren geleden al eens gedane zetten. Volgens jouw redenering kunnen we zelfs maar het beste de gehele gezondheidszorg afschaffen. Reken eens uit wat dat opbrengt.

  2. hoe langer men leeft, des te duurder men wordt voor de gemeenschap. dat spreekt voor zich. dus rokers zijn goedkoper.

  3. Goed begin! Maar roken is natuurlijk nog steeds een erg langzame manier van doodgaan. Kijk eens naar de zo ondergewaardeerde heronine-junk. Die halen doorgaans de 40 niet eens. Vroeger dan, he, die methadon zorgt weer voor uitstel.
    Of de coma-zuipers. Waarom met 65 met pensioen, als je jezelf al op je 13e al kan verwijderen? Nu zeg jij, op je dertiende heb je nog helemaal niks bijgedragen, maar dat is niet waar. Denk eens aan al die accijns die de koters betaald hebben op hun one-way-ticket naar het hiernamaals.
    Ook mensen met een zogenaamd “gezonde” levenstijl hoeven niet langer te dralen dan noodzakelijk. Denk aan sporten zoals free-climbing, bergbeklimmen, duiken, parachutespringen. Allemaal bezigheden waarbij het nagenoeg kosteloos doodgaan is, En lekker vlug bovendien!

Comments are closed.