Devaluatie

De folder van de stad Rome over veiligheid voor vrouwen heeft nogal wat stof doen opwaaien – vooral buiten Italië overigens. Ik dacht er gisteren aan om te reageren op Joop.nl maar ik heb dat toch niet gedaan. Ik zie namelijk een verband met de fascistische burgemeester van Rome en daar begint het gelazer al.

Dit land is de bakermat van het fascisme en er lopen nogal wat politici rond die het fascisme aanhangen of ooit aanhingen. Mensen dus die de ideologie van Benito Mussolini een warm hart toedragen en niks minder dan dat. Maar als ik op een Nederlandse website schrijf dat burgemeester Gianni Alemanno een fascist is, dan klinkt ik als Neil van The Young Ones. Dan moet je dat uitleggen, “echte fascist” of zo, en dat wordt een zooitje.

Met maffia en varianten daarop is het al net zo. Wat er ook geschreven wordt over Berlusconi, er is altijd wel iemand die hem in de reacties als maffioos weg zet. Nou wil ik de Cavaliere helemaal niet verdedigen, maar als hij al maffioos is, hoe moet ik dan Bernardo Provenzano noemen? Of Totò Riina?

Ik snap het wel, het is lekker makkelijk. Silvio is maffioos, George W. Bush is een fascist, ik ben natuurlijk een communist en straattuig zijn terroristen. Je ziet er het wegwerpgebaar al bij. Die maffioos? Lullen we niet over. Discussie afgelopen, punt uit. En wie er wat van zegt, kan het doen met het altijd scherpe ‘t Is toch zeker zo!?

Ik ga niet uitleggen waarom het niet zo is, dat mag u helemaal zelf bedenken. Maar juist omdat ik niet meer in Nederland woon en in een heel andere wereld zit, heb ik last van die simplificaties. Voor de werkelijkheid van Italië heb ik letterlijk geen woorden meer. Wij hebben echte fascisten, echte communisten, echte mafia en waarschijnlijk nog altijd echte terroristen. Als we dan toch allemaal roepen dat de toon gematigd moet worden, laten we dan beginnen om de dingen bij hun naam te noemen.

One Comment

  1. ook nederland heeft echte fascisten, echte communisten, echte mafia, alleen gaat dit alles schuil achter de facade van het poldermodel.

Comments are closed.