De kunstjes van een broodschrijvertje

En zo eindigde de schrijver van dit onbeduidende margeblogje alweer in de kolommen van GeenStijl. Het schijnt dat Marck ‘Pritt’ Burema niet erg gelukkig is met de aandacht die ik de vorige keer aan hem wijdde. Nou, daar doen we niet lullig over, Marck. Schrijven we gewoon nog een stukje.

De GeenStijljugend die vanochtend (alle vier! Je bent nog altijd waaaaanzinnig effectief, Marck!) in mijn timeline hing, heeft natuurlijk niets begrepen van mijn tweet. Niet verwonderlijk – wie begrijpend kan lezen, laat GeenStijl al heel snel voor wat het is. Denk nu niet dat ik ga uitleggen wat ik precies bedoeld heb. Wie niet kan lezen, moet maar plaatjes gaan kijken of zo.

Maar dat is precies het probleem van GeenStijl. Het is geschreven voor ongeletterde domkopjes die zich onder het mom van alles-kan de wet laten voorschrijven door een fortysomething neppe patsert, voormalig schrijver van het Überelitaire corpsballenkrantje Propria Cures en de immer verschillige VARA-gids. Wie het kwartje in de gleuf van Burema pleurt, die bepaalt kennelijk het muziekje. Als Jolo morgen meer biedt dan de TMG, gaat-ie voor Joop.nl boze stukjes krabbelen over de ontbossing in fokking Burundi en hoe de Twa daar onder te lijden hebben. Want hypotheken in Ilpendam zijn niet goedkoop.

Voor de ongeletterde meute trekt GeenStijl in zo’n geval een nieuwe propagandist tevoorschijn. Ook “Hoxha”, de brulaap die het presteerde om groepsmoord door Zuidamerikanen op een Egyptenaar in Milaan aan Marokkanen op te hangen (let op hoe het nieuws onvertaald wordt doorgelinkt en de uitleg ervan door de fascistische* toenmalige loco-burgemeester van de stad niet), was uiteindelijk vervangbaar, nietwaar?

Dat kunstje kan namelijk iedereen die een beetje schrijven kan. Je neemt een volslagen idioot hoaxverhaal over een hond in Israël en kopt: JODEN VEROORDELEN HOND TOT DOOD. Je pakt een twee keer voorgekomen, tragische treiterpartij rond een begrafenisstoet en blaast die op tot

zieke NederlandHaat, aangestuurd vanuit de fascistische ideologie die islam heet. Na het kransenvoetballen, het tasjesroven van tachtigjarige omaatjes en het met 15 man fietsjatten van roomblanke dochters een nieuw dieptepunt in de multiculturele prachtsamenleving.

Nu is mijn moeder van 75 toevallig een aantal jaar geleden van haar tasje beroofd in haar vredige Biblebelt-dorpje. Door een roomblanke dochter. Dat is dus zieke oudjeshaat, aangestuurd door de fascistische ideologie die christendom heet. Na de voetbaloorlogen en het met tientallen jongeren terroriseren van het huis van een burgemeester een nieuw dieptepunt in onze judeo-christelijke prachtcultuur.

Zie je? Zo moeilijk is het helemaal niet, dat GeenStijl-kunstje. Jammer dat de gemiddelde reaguurder niet lezen kan. U mag los in de comments over hoe ik dingen goed praat (graag aanwijzen waar), dat ik mijn excuses moet aanbieden (die verzin ik niet) en of ik soms vind dat dat zomaar allemaal moet kunnen. Of wè’k dr nou allemoal vaan vin, dieje bùùtelaanders, dat doet het ook altijd goed voor een gesprek op niveau.

Laat die Prinsenvlaggen maar wapperen. Ik lust ze rauw.

[UPDATE] De gelinkte foto is er alwéér niet eentje van Pritt Burema, hoor ik. Die man is echt een held, zo onvindbaar is hij.

*als ik zeg fascistische, dan bedoel ik aanhanger van Mussolini.
This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

20 Responses to De kunstjes van een broodschrijvertje

  1. Peter says:

    ‘Nuff said!

  2. Andie Werkt says:

    Je hebt het er maar druk mee!

    Jammer dat Pritt duizenden lezers heeft en door de grachten tourt, terwijl jij slechts een onbeduidend margeblogje runt :)

    Het riekt naar afgunst, daarbij ( compleet objectief ), je stukjes zijn saai, inhoudsloos en zuur. I.p.v op inhoud ga je maar door over het feit dat die gast z’n centen verdient met wat hij schrijft. Eelkom in de moderne wereld Edge!

    Groetjes, Andie.

  3. Andie Werkt says:

    Oh. Ik ben trouwens de echt Wim Heitinga!

    [edit: Een Heitingagrap! Echt geniaal!]

  4. Rob says:

    Afgunst? Ik zou me nog niet voor een miljoen laten gebruiken als propagandamedium voor Marokkanenhaat, sorry.
    Bovendien kan hij een paar weken per jaar in een stinkende gracht dobberen en ik elke dag in de Middellandse Zee, dus soit.
    En “zuur”, nu je het zegt, wat betekent dat nou precies? Ik lees het meestal in weblogs die de ellende met bakken over de lezers uitstorten, zoals GeenStijl, Bertbrussen.nl en noem ze maar op. Maar dat is dus niet ‘zuur’, zoveel negativiteit? Wat dan wel?

    • Andie Arbeit says:

      “Maar dat is dus niet ‘zuur’, zoveel negativiteit? Wat dan wel?”

      Wie zegt dat dat niet zuur is? Ik niet hoor.

      Oh, wacht! Omdat ik Edge onzin vind uitkramen, zal ik het in uw logica wel eens zijn met zijn tegenstanders?? Think again.

      Beiden slaan regelmatig de plank mis.

      • Rob says:

        Nee, dan begrijpen we elkaar. EdgeOfEurope, Bert Brussen en GeenStijl zijn zure blogs want negatief. Toch?

  5. Sante says:

    Ik zou dat geflipte stelletje gewoon negeren.

  6. Andie Arbeit says:

    Bert is zuur, u bent zuur, velen zijn zuur.

    Erg jammer om te ervaren.

    Het ergste is nog dat men tegenwoordig het acceptabel vindt de lage manieren van de tegenstander over te nemen, onder het motto:

    ” Hunnie doen het ook ”

    Hou toch eens de eer aan uzelf heren stukjestikkers, of haal uw tegenstanders onderuit op inhoud. Zonder het constant op de man te spelen, zonder dooddoeners en Godwins, zonder complete groepen mensen weg te zetten op een stemkeuze.

    Zou het maatschappelijke debat goed doen.

  7. Andie Arbeit says:

    Zooo, lang genoeg ge-f5t…

    Succes met het blog verder!

  8. christinA eijkhout says:

    Ik moet er wel een beetje om lachen. Zowel GS ‘Pritt als jij zijn rijkelijk voorzien van boter. En bij tijden heeft ieder van jullie zelfs gelijk.
    Maar het levert amusant leesvoer, dus heren, ga rustig verder.

  9. Pingback: Frontaal Naakt. » Roomblanke dochters

  10. smeets says:

    Rob,

    De vijftiger achter de “netwerkgeneratie” Marck Burema is niet zo onvindbaar. Hij staat namelijk gewoon in de telefoongids. Je kunt niet aan alles denken.
    http://www.detelefoongids.nl/zoeken/plaats-ilpendam/w-burema

  11. tibaert says:

    Andie, beste knul. Waarom maak je je weer zo breed terwijl je verdomme niks te melden hebt?

    Het stikt in dit land al van de lui die beducht zijn om hun carrière. Lafheid en aangepastheid is hun vernaamste kenmerk. Van de daken schreeuwen dat hun de vrijheid, de vrijheid van meningsuiting ter harte gaat. Hoe die zaken te rijmen zijn, ik zou het niet weten.

    Je wekt sterk de indruk tot die geschetste groepering te horen, of je het zuur vindt of niet.

Comments are closed.