Better… stronger… faster.

(Met dank aan Steve Austin)

Ik weet niet hoe het met u is, maar ik drink geen Red Bull of andere preparaten met geconcentreerde hoeveelheden van wat dan ook er in. Ik vind dat een beetje eng, het doet me aan sportscholen denken of aan de moderne veehouderij. Krachtvoer is het. Doe mij een bak koffie, die is al sterk zat hier.

Misschien loop ik wel achter de feiten aan, want ik heb geen kinderen. Gisteren zag ik een reclame voor een melkprodukt voor baby’s van Mellin (onderdeel van Danone, net als Nutricia) dat latte di crescita wordt genoemd. “Groeimelk” dus, ook in Nederland geen onbekend begrip. Het Italiaanse preparaat heeft de voedingsstoffen van twaalf liter gewone melk en maarliefst vierentwintig keer zo veel ijzer.

Het filmpje illustreert het geheel weinig subtiel, met een drinkbekertje van twaalf liter, en wordt aan elkaar gebabbeld door een vrouw die het ‘als wetenschapster onderzoekt en als moeder kiest’. Wat dat betreft is Italiaanse reclame niet anders dan Nederlandse.

Nu mag ik als eenvoudige blogger natuurlijk niks zeggen, want Danone heeft meer juristen in dienst dan ik euro’s in mijn portemonnee heb. Maar als u dergelijke produkten koopt voor uw kind, mag ik u dan even heel hard met uw voorhoofd tegen een stenen muur aan bonken? Groeimelk? Benuwelhelemaallekker? Waarom? Bent u zelf achtergebleven in de groei? Waren uw ouders te klein? Hebben normale kinderen allemaal een ijzertekort? Is het een godswonder dat de mensheid het tot nu volgehouden heeft, zwak als we zijn vanwege onze arme, onverrijkte voeding?

We zijn wel heel diep gezonken in onze prestatiegerichtheid – zeg maar niveautje tijgerbloed – als we onze kinderen zonder aanwijsbare reden krachtvoer door de strot jagen. Wat mij betreft trekt de EU morgen alle schappen met die zooi leeg en mag Danone een methode bedenken om het klootjesvolk geld uit de zakken te kloppen zonder dat daar kinderen bij betrokken zijn.

This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.