“Tranquillo, Presidente”

Het is inmiddels gewoon geworden dat de 75-jarige minister-president van Italië schunnige grappen vertelt, ook als zijn gehoor bestaat uit houterige burgemeesters en andere dignitarissen die er helemaal niet om kunnen lachen. Maar wat het programma Annozero gisteren liet zien, gaat elk voorstellingsvermogen te boven.

In deze video vertelt Berlusconi de zoveelste schuine bak als antwoord op een vraag van een van de journalisten.

Ik word oud, ik ben mijn geheugen aan het verliezen. Vanochtend zat ik mijn secretaresse achterna om haar op de tafel te nemen en zij zei, “Maar President, dat hebben we twee uur geleden al gedaan!” Ik zei haar, “Zie je, mijn geheugen laat me in de steek.”

Niks bijzonders op zich – zij het dat men van een premier mag verwachten qua humor uit te stijgen boven het niveau van de grappen die mijn collega’s op de vuilnisbelt leuk vonden. Het ergste is de reactie (in gele ondertiteling) van diegenen zich journalist noemen. Onmiddellijk nadat Silvio begint over het ‘nemen’ van de secretaresse, horen we een vrouwenstem zeggen:

Nee, nee, knip. Dit knip ik er uit.

Berlusconi zelf zegt dan:

Als jullie dit opschrijven, zijn jullie…

Waarna de verzamelde pers allemaal braaf beaamt dat ze het niet zullen opschrijven.

Nee, nee, dat niet. Maakt u zich geen zorgen, President…

Met zo’n kritische pers is het niet verbazingwekkend dat Berlusconi’s partij nog altijd op ruim een kwart van de stemmen kan rekenen.


This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , . Bookmark the permalink.