Nuance is mooi. Maar niet nu.

De NRC (of het Handelsblad) kwam gisteren met de terloopse opmerking dat Tristan van der V. PVV gestemd zou hebben. Het leidde tot een storm van protesten op twitter, en dan vooral van mensen die de PVV helemaal geen warm hart toedragen. Zo doe je dat niet, was de teneur.

Het doet er ook weinig toe wat Van der V. stemde – hooguit kun je stellen dat het niet verbazend is dat extreme figuren voor extreme partijen kiezen. Zijn psychologische toestand in combinatie met een wapenvergunning is van veel groter belang en beheerst dan ook gelukkig het debat. Maar was het echt zo kwalijk om in de krant te zetten dat Van der V. op de PVV stemde?

Ik vind van niet. De PVV en de domrechtse meute is zelf niet wars van het zodanig ‘benoemen van poblemen’ dat veel mensen inmiddels een volledig vertekend beeld van de islam en van islamieten – en van “linkse politiek” hebben gekregen. Zou uit onderzoek blijken dat de schutter zich tot de islam heeft bekeerd of dat hij lid was van Antifa of iets dergelijks, dan zouden Geert en zijn Sturm Abteilung alsnog alle registers open trekken.

Dan kun je heel nobel vinden dat je je niet moet verlagen tot het niveau van je vijand, maar dan weet ik al wie de slag gaat winnen. Niet die partij die gewapend met bloemetjes ten strijde trekt, dat is zeker. Wat dat betreft heeft Francisco van Jole groot gelijk om op zijn “extreemlinkse” site de opmerking in de NRC nog eens uit te lichten. De PVV speelt het keihard – dan moet er keihard terug worden gespeeld.

Een anti-intellectualistisch kiezerspubliek bereik je ook niet met mooie, genuanceerde meningen. “Allemaal gelul”, nietwaar, van “theedrinkende dhimmi’s”. Want “de kogel kwam van links”. Tegen die, heu, “argumenten” van de gemiddelde PVV-stemmer is gewoon niets verstandelijks in te brengen. Dat ga ik ook niet meer proberen. De nuance, daar is de gemiddelde domrechtse dwaas, of diegene die met domrechts gebrul zijn boterhammetje smeert, niet in geïnteresseerd.

You wanna know how you do it? Here’s how. They pull a knife, you pull a gun. He sends one of yours to the hospital, you send one of his to the morgue. That‘s the Chicago way.*

And that‘s how you get Wilders.

 

 

10 Comments

  1. Ik ben het in deze eens met Femke Halsema. Liever ‘gewapend’ met bloemetjes ten strijde dan scheldend, spuwend en trappend over straat. Ik wil geen wereld waarin geweld alleen maar leidt tot verder escalerend geweld.

  2. Ik vrees dan dat het netto resultaat – zo er al een resultaat geboekt wordt – toch een fikse verrechtsing is. Je lunt het ook vergelijken met afdingen: je moet fiks onder je prijs gaan zitten om er uiteindelijk op uit te komen.

  3. vanaf dat ik las wat het NRC ‘terloops’ meldde en de eerste reacties daarop werd ik (lichtelijk overdreven) heen-en-weer geslingerd tussen precies die 2 meningen: “Nee, dat heeft er helemaal niks mee te maken” en “Ja, maar zo doen zij dat ook”. Ik heb voor me zelf besloten om Tristan’s stemgedrag pas ter sprake te brengen bij de eerstvolgende nonsense opmerking over een allochtone (mis)daad. Tot die tijd doet deze liberale rakker lekker idealistisch linksch en zegt dat het er helemaal niks mee te maken heeft ;-)

    iemand nog een bloemetje voor op zijn hoed/in haar haar?

  4. Grappig, jij denkt serieus dat de manier waarop ‘links’ zijn idealen brengt, van invloed kan zijn op het kiesgedrag van de ‘rechtse’ stemmers.

    Ps. Ik heb gehoord van een buurman van een vriend, daar de zus van, die heeft weer een nicht en daar dan de weer de leraar van, dat één van de dodelijke slachtoffers heeft gezegd dat ie op de PVV heeft gestemd. 1!!1!!!11!!

  5. Ik ben voor vrije meningsuiting en dat geldt ook voor Rob van Kan en “Nuance mooi nu niet” als het met open vizier wordt gebracht. Maar RobvanKan dekt zich toe met een Berlusconi-mantel en een Chigaco-way uitspraak van een film om te zeggen hoe Wilders aan te pakken. ‘Send one to the morque,that’s how you get Wilders’…en daarmee wordt een grens overgestoken met de verantwoordelijkheid die daarbij hoort. Want wie het zwaard opneemt,zal door het zwaard vergaan en wie de kamp van de vijand aanhangt wordt nooit meer een betrouwbare vriend.

  6. Het probleem is, Rob, dat we ons niet van dezelfde wapens kunnen bedienen als de immorele, gewetenloze en leugenachtige haatzaaier Bert Brussen. Dan moeten we zelf immers ook gewetenloos liegen, lasteren en haatzaaien, waardoor we in ons eigen zwaard lopen.

    Het is erg frustrerend, want elke keer als iemand Brussen wat steviger aanpakt, slaat deze terug met “dat noemt zich nou ‘fatsoenlijk’ links”. En welbeschouwd heeft hij gelijk.

    Laten we blijven proberen onredelijke leugens en verbaal geweld te bestrijden met genuanceerde waarheid en doordachte argumenten. Het is minder effectvol, maar als we gewoon telkens opnieuw duidelijk maken hoe wij er over denken, moet het uiteindelijk lukken de hufters te ontmaskeren.

    Dat NRC in een bijzin meldt dat de Alphen-moordenaar PVV stemde lijkt me geen probleem. Maar dat joop.nl na twee dagen zwijgen over het hele incident binnenkomt met ‘Schutter was PVV’er!’ is ongelooflijk dom. Dat de man PVV stemt heeft in dit specifieke geval niks met zijn daden te maken. En hoe kunnen wij als linksmensen na deze gaffe van Joop ooit nog zeggen dat de (politieke) kleur van iemand er niet toe doet?

    For the record: Ik veroordeel de aanpak van Joop en behoud me het recht voor om in de toekomst ook anderen te veroordelen die de achtergrond van een dader onterecht bij zijn acties betrekken.

  7. “En welbeschouwd heeft hij gelijk.”
    Nee hoor, ik heb mij nooit “fatsoenlijk links” genoemd. Dat is de truc. Hij slaat mij om de oren met een etiketje wat wel van mij lijkt te komen, maar waar toch echt “Made in Zuilen” op staat. Een beetje zoals mensen die een moslim verwijten dat-ie bier drinkt, want “dat mogen jullie niet”. Rot op. Maak ik zelf uit.
    “En hoe kunnen wij als linksmensen na deze gaffe van Joop ooit nog zeggen dat de (politieke) kleur van iemand er niet toe doet?”
    Dat konden we al niet. “De kogel kwam van links”.

  8. Mijn punt. Als je “de kogel kwam van links” veroordeelt, moet je “de schutter stemde PVV” ook veroordelen. Sterker, de moordenaars van Fortuin en Van Gogh handelden wel degelijk op basis van hun politieke of religieuze denkbeelden. In die gevallen was het benoemen van die achtergrond dus een stuk relevanter dan het triomfantelijk gekraai van Joop.nl nu.

    Wat niet weg neemt dat het domrechtse uitschot met alle geoorloofde middelen bestreden dient te worden. Ik denk dat wij alleen van mening verschillen over wat we geoorloofd vinden.

  9. Rechts Nederland is niet voor niets zo over de zeik; ze weten zelf hoe vuil dit spelletje is. Om hen gerust te stellen; het zal hen vermoedelijk niet overkomen dat ze vanaf nu 10 jaar lang dagelijks worden herinnerd aan het feit dat deze kogels dit keer toch echt eigenlijk best wel een beetje van rechts kwamen.

  10. Ga er vooral mee door, want de belangrijkste les die iedere krijgsman krijgt is dat je eerst moet zorgen dat de vijand zich op jouw eigen terrein gaat begeven.
    En daar versla je die vijand dan op ervaring.
    Dus kom maar op links, ik denk dat wij er veel beter in zijn dan jullie.

Comments are closed.