De politiek is van de burger

Een kennis van mij, een Amerikaan, zei op een -besloten- forum, in reactie op de schietpartij in Arizona, dat het hem niets zou spijten als alle leden van het Huis van Afgevaardigden in de VS een kogel door hun kop gejaagd zouden krijgen. En hij hield voet bij stuk, ook toen de afschuwelijke details over de gebeurtenis duidelijker werden.

Ik begrijp dat niet. Ik begrijp niet dat iemand in een volledige democratie zo woedend kan zijn op de politieke klasse. Ik kan er niet bij dat mensen met stemrecht zo gefrustreerd zijn met de door henzelf gekozen politici.

Het lijkt er op alsof de mens zichzelf distantieert van zijn eigen stemgedrag, onmiddellijk nadat het vakje is ingekleurd of het besluit om niet te gaan stemmen, is genomen. De burger wil de verantwoordelijkheid voor zijn eigen keuze niet zien en schuift de schijnbare onveranderlijkheid van de politiek af op het bestaan van een politieke kaste die alle touwtjes in handen blijft hebben, wat wij er ook van mogen vinden.

Maar de Obamas en de Giffords zitten waar ze zitten dankzij het volk. En als mijn kennis en zijn vriendjes – “There are others like me that don’t give a rotten shit about anyone in Washington, DC” – waren gaan stemmen, dan hadden er wellicht andere figuren gezeten. Kijk maar naar Nederland, waar nu al twee keer een volledig nieuwe partij een aanzienlijk deel van de Tweede Kamer mocht bevolken. Gekozen door dat zogenaamd machteloze volk, ondanks de zogenaamde almacht van de ‘zittende politiek’.

Toegegeven, de Amerikaanse democratie is niet zo direct als de onze. Maar niemand kan beweren dat er in Nederland geen mensen rondlopen die een hekel hebben aan alle politici. Het is me een raadsel waarom die types niet eerst en vooral de schuld bij zichzelf leggen.

Moet de politiek dichter bij de burger komen? Misschien moeten we de burger eerst eens wat dichter bij de politiek plaatsen.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

5 Responses to De politiek is van de burger

  1. Catharina says:

    Ik wens niemand een kogel in zijn kop maar ik kan mij de woede en frustratie heel goed voorstellen. Dat we een democratie hebben is grotendeels een illusie. We mogen inderdaad een keer in de vier jaar een hokje roodkleuren en als het ons niet bevalt, kleuren we na die vier jaar een ander hokje rood.

    Wetgeving komt in hoge mate tot stand onder invloed van zware lobby’s van multinationals en daardoor is deze vaak niet in het belang van burgers, maar in het belang van 1 x raden..

    In Amerika zijn honderdduizenden mensen hun huis kwijt geraakt doordat ze zijn opgelicht door de banken en de politiek heeft dat gewoon laten gebeuren, door geen fatsoenlijke regels te stellen.

    We worden oorlogen ingelogen waar verreweg de meeste mensen niet achter staan en die ook niet in de diverse verkiezingsprogramma’s waren opgenomen. Hoezo democratie

    Nou ja, tot zover maar even :)

  2. madbello says:

    Hier kan ik niet helemaal mee eens zijn. Kijk maar met wat ze met de stem van het referendum over de Europese grondwet, maar zo als inderdaad Catharina ook hier boven zegt.

  3. Rob says:

    Dan moet je dus andere mensen kiezen, of zelf een partij beginnen. Alles kan. Die lui die er zitten, zijn niet door God in hun stoeltje gezet.
    Maar het is natuurlijk wel lekker makkelijk om niet zelf je verantwoordelijkheid te accepteren.

  4. Catharina says:

    @Rob Ja, zo dacht ik er een jaar of 10 geleden ook nog over, maar als het systeem niet deugt, heeft het geen zin om eraan mee te doen. Er zijn ook andere manieren om je verantwoordelijkheid te nemen.

  5. Rob says:

    Het systeem deugt niet? Alternatieven?

Comments are closed.