Vrijheid van informatie? Vergeet het maar.

Fiat, de autoconstructeur die eigenaar is van Alfa Romeo, eist van het programma AnnoZero van de staatsomroep RAI twintig miljoen euro schadevergoeding vanwege een test waarin de populaire Mito niet erg sterk uit de bus kwam.

Bestuurd door een testrijder van de Italiaanse editie van maandblad Top Gear kwam de kleine Milanees als laatste over de streep – achter een Mini en een Citroën DS3. Het filmpje van de test zelf duurt niet langer dan anderhalve minuut, ongeveer de tijd die nodig was voor een rondje om het circuit. De Alfa doet daar echter bijna drie seconden langer over dan de Mini.

Fiat claimt nu dat het filmpje, in combinatie met de discussie die in het algemeen over de kwaliteit en het imago van het zogenoemde Made in Italy ging, “sterk denigrerend en schadelijk voor het imago en de eer van het bedrijf, de produkten en de medewerkers” is. Het maandblad Quattroruote zou de auto veel hoger hebben ingeschat dan de beide andere geteste wagens en dat had AnnoZero moeten vermelden, vindt Fiat. Natuurlijk vindt men in Turijn niet dat Quattroruote op haar beurt de negatieve resultaten van deze kleine test moet vermelden, maar dat terzijde.

Autotests kunnen me sinds mijn zestiende gestolen worden en of een Alfa nou sneller is dan een Mini, mwoah, er zijn belangrijkere dingen om over te schrijven. Zoals bijvoorbeeld het claimgedrag van grote bedrijven ten opzichte van de journalistiek.

Fiat is zeker niet het eerste bedrijf dat beweringen van journalisten gerechtelijk aanvecht. Ook artsen en universiteiten werden al gedaagd vanwege onderzoeksresultaten. Dit is een gevaarlijke trend die er op uit kan draaien dat u en ik niet meer geïnformeerd kunnen worden over producten en diensten en dus geen afgewogen keuze meer kunnen maken.

Wat dan rest, is de ‘informatie’ die bedrijven tegenwoordig verspreiden via sites die er serieus uitzien maar die niets anders dan reclame bevatten. Kijk bijvoorbeeld eens wat er gebeurt als je googlet op ‘acai gevaren’: tientallen sites zoals gezondheideerst.be waar de gemiddelde wanhopige dikkerd makkelijk wordt overgehaald om de ‘wonderbessen’ te proberen.

En dat mag, kennelijk. Je mag in je krant geen reclame plaatsen die vermomd is als redactioneel artikel, maar je mag wel websites met misleidende namen en opmaak beginnen om je nutteloze afslankrommel aan de man te brengen. En dat laatste mag ik, als het aan Fiat en consorten ligt, natuurlijk niet opschrijven.

Kortom, u bent aan de wolven overgeleverd. Proost!

This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.

3 Responses to Vrijheid van informatie? Vergeet het maar.

  1. Krek. says:

    Als ik Google op ‘Acai gevaren’ staat dit artikel op nummer 2. Misschien een aardig idee om bovenin je stukje een kadertje op te nemen met ‘trap er niet in, mensen!’?

  2. Rob says:

    Tsja. Als ik toch zo hoog uitkom, kan ik er beter een heel artikel aan wijden. Wat helemaal geen slecht idee is.

  3. christinA eijkhout says:

    Gelukkig weet ik niet eens wat acai is, dus hoef ik mij geen zorgen te maken over de gevaren.

Comments are closed.